Brian O´Conner (Paul Walker) förlorade polisbrickan efter att ha låtit sin vän Tom Toretto, ledare för ett streetracing-gäng, komma undan rättvisan. Nuförtiden tjänar Brian pengar på att just vinna olagliga biltävlingar nattetid. Men en dag blir han dock haffad av sina f.d. arbetskamrater. Istället för att bura in honom så kommer de med ett förslag som Brian måste acceptera. Tillsammans med en gammal vän, Roman Pearce (Tyrese), tvingas han jobba under täckmantel för polisen. De ska nästla sig in hos en skum affärsman i Miami för att hitta bevis så att denne kan sättas i fängelse. Affärsmannen anställer de bägge som chaufförer, men den här gången får de köra för sitt liv…

2004-11-27

Uppföljaren till filmen som fick motortokiga grabbar att dregla av avund. Ska redan nu säga att man själv inte är expert på området. Tydligen så ska bilarna i 2 Fast 2 Furious vara snyggare och häftigare, och det låter väl bra? Jag tror att det är bäst att en ”utomstående” recenserar en sådan här typ av film, annars får förmodligen majoriteten falska förhoppningar. Vad jag vet så tycker alla som håller på med bilar och motorer att det här är en asbra film, i alla fall i mina kretsar. Jag håller inte med, men oavsett vad som kommer att skrivas här nedanför så lär inte de som redan gillar filmen ändra uppfattning. För de personerna är Fast And Furious och dess uppföljare en ren njutning, och det är väl bra att det finns filmer för alla smaker. Här kommer i alla fall mitt omdöme om 2 Fast 2 Furious, sett ur ett par ögon som faktiskt inte ens vet hur en cylinder ser ut, typ.

Handlingen har helt klart fått stå tillbaka för häftiga biljakter. Storyn känns faktiskt väldigt trist och saknar udd. Har för mig att den föregående filmen var betydligt bättre på den punkten, men det här är ju en uppföljare och då vet man redan på förhand att man inte kan vara speciellt kräsen av sig. Det ska dock erkännas att filmen är som bäst då huvudpersonerna bränner gummi och inte då de småpratar eller liknande. Men det beror ju som sagt på att storyn är trist, i ett sånt fall kan man lika gärna strunta i den. Fast And Furious innehöll både en klart godkänd story och häftiga vrålåk, då blir det liksom dubbelt upp i alla (positiva) bemärkelser.

Skådespelarna är sämre än i Fast And Furious. Paul Walker är väl klart godkänd, men man saknar Vin Diesel. Radarparet i 2 Fast 2 Furious (Walker/Tyrese) blir liksom inte lika vasst och saknar en dimension. En karaktär som är usel är filmens skurk. Så himla tvålfager och känns totalt felplacerad. Även hans underhuggare kan inte beskrivas som speciellt lyckade. Detta ger ett, på något sätt, fjantigt intryck.

Själva bilscenerna då Jo, även om de inte känns realistiska så blir det väl åtminstone hyfsat spännande. Men som sagt, trovärdigheten kan diskuteras. Jag menar, att blåsa in med en bil genom en järngrind i x antal knyck och sedan notera att bilen klarat sig undan en enda skråma känns konstigt. Sedan så är upplösningen alldeles för överdriven. Fast i och för sig, kanske är det möjligt att göra så som Brian gjorde? Men det borde vara en på miljonen!

Godkänt underhållningsvärde. Ett problem bara: Var ska man fästa blicken? Bilskoleläraren skulle ha svarat ”på väg och fordon”, men såhär i efterhand så ska det erkännas att man själv (som inte är ett dugg motorintresserad) hade fullt upp med att spana in flickornas vackra kroppar.

2 Fast 2 Furious
Aka: The fast and the furious 2
Regi: John Singleton