En dröm går i uppfyllelse för den ambitiösa läkarstudenten Paula. Hon har blivit utvald till att specialstudera anatomi hos den världsberömde professor Grombeck på Heidelberg-institutet. Hon packar väskorna och sätter sig på tåget. Innan hon kommer fram till universitetet räddar hon livet på en ung kille som slutat andas. Det visar sig snart att de träffas igen, men den här gången ligger han död på obduktionsbritsen framför henne. Paula förstår snart att killen inte dött en naturlig död. Trots varningar så börjar hon göra vissa efterforskningar och upptäcker att en mystisk förening bedriver en annorlunda verksamhet bakom institutets stängda dörrar.

2004-10-25

Anatomi har av somliga beskrivits som en bra och nyskapande film. Efter att ha sett filmen, något som jag väntat på i fem år – så är det bara att konstatera: Jag håller inte med. Även om det här inte är en typisk amerikansk teenslasher så finns det likheter. De numera tröttsamma och urvattnade sexskämten är ständigt förekommande. Det här med att filmen skulle vara nyskapande och annorlunda köper jag inte heller. Handlingen är i praktiken stulen från Wax Mask och House Of Wax. Någon eller några mördar p.g.a. ett absurt motiv. Offren placeras på ett synligt ställe och framkallar kommentarer som ”Dockan ser ju nästan ut att vara verklig” hos dem som går förbi. Ja, naturligtvis – de är ju verkliga! Sedan så behöver man inte vara ett geni för att förstå vem/vilka som ligger bakom de makabra dåden.

Märk av min förvåning då det visade sig att det här var en tysk film! Det hade jag totalt missat, trots allt diskuterande om filmen. Jag hämtade mig aldrig från chocken. Växlade filmen igenom mellan två olika språkval, nämligen tyska och amerikanska. Ärligt talat (lustigkurre) vet jag inte vilket som var bäst? Maken till slöa amerikanska röstskådespelare får man leta efter! Dialogen dem emellan var så usel så att det inte ens var skrattretande.

Det här är den hittills enda tysktalande film som jag har sett. Man kan minst sagt säga att jag inte blev sugen på att se en till. Spänningen försvann totalt, helt enkelt. Jag är övertygad om att Anatomi hade fungerat klart bättre om det varit en amerikansk produktion. Frågan är om ni övriga håller med mig på den punkten? Blir också svårt att bedöma skådespelarinsatserna p.g.a. det tyska språket.

Nej, inte vad man hoppats på. En tysk skräckfilm som inte kan rekommenderas. Just det tyska språket blir alldeles för påfrestande och förtar spänningen. Man har sett det förr, och vill inte se det igen. Har fått en uppföljare.

Anatomie
Aka: Anatomy

Regi: Stefan Ruzowitzky