Dexter Miles (Malcolm McDowell) har en frisörsalong i den lilla staden Revelstoke, Alaska. Lokalbefolkningen tycker att han är en vänlig gammal man, men de skulle definitivt ändra uppfattning om de fick reda på hans mörka, fruktansvärda hemlighet. Ingen anar att han i själva verket är en seriemördare. Då ett av Dexters offer plötsligt hittas i snö, efter att ha gömts i tö, får han emellertid ett litet problem. En FBI-agent sänds till det lilla samhället för att finna den skyldige. Men det visar sig dock inte innebära att dödandet upphör…

2005-02-08

En film som man inte hade några som helst förhoppningar på, och tur var väl kanske det? Det här visade sig nämligen bara vara en typiskt dussinthriller. I huvudrollen, som den mordiske barberaren, ser vi Malcolm MacDonald. Regissören har valt att tittaren ska få ta del av seriemördarens tankar och se det mesta ur dennes synvinkel. Ett lyckat drag, i ett flertal andra filmer – här blir det bara ointressant och förtar faktiskt spänningen. Filmen var med andra ord genomtråkig, förmodligen skulle det därför ha varit klokare att inte avslöjat vem som var mördaren och på så sätt skapat den nerv som saknas.

En sömning snöig liten håla i Alaska, vars dygn vintertid tillmestadels består av mörker, är ett perfekt ställe att förlägga handlingen till. Tyvärr, så utnyttjas det på sämsta tänkbara sätt. Allting som händer där är nämligen trist, stentrist. The Barbers största problem är att den är så slätstruken. Det finns ingen vändning i filmen, ingen skådespelare som utmärker sig (inte ens i negativ bemärkelse gentemot varandra) och inget blod. Nej, faktum är att den här seriemördarthrillern inte bjuder på något som helst synligt våld. Tja, det skulle möjligtvis då vara under de sista (tyvärr, inte skälvande) minuterna.

Malcolm McDowell har gjort många skräpfilmer under sin skådespelarkarriär, framförallt på senare år. Då man ser hans namn dyka upp i diverse produktioner så tänds det direkt en liten varningslampa. Man ska väl inte gå så långt så att man klassar The Barber som botten, men både filmen och hans skådespelarinsats här är inget speciellt undantag – det här är inte bra. Tycker inte att McDowell förmedlar ett trovärdigt intryck.

En slätstruken thriller som måste betraktas som ett sömnpiller.

The Barbar
Regi: Michael Bafaro