Några geologer, anställda på ett företag som letar diamanter, råkar hitta ett märkligt geologiskt fenomen och försvinner helt spårlöst. Ett räddningsteam skickas ut för att hitta dem. Det man finner är, trots att det bara gått 7 timmar sen de försvann, deras ben, helt rena från kött. En av de tre saknas och man bestämmer sig för att han mördat sina vänner. Jakten på en mördare tar fart, men så hittas även hans kala skelett. Så vem är det då som är mördaren? Gamla afrikanska legender kanske kan ge ledtrådar.

2004-11-07

Det är kul att se att det har börjat komma skräckfilmer från Afrika. Detta är till exempel en samproduktion mellan Sydafrika, Storbritannien och Kanada, filmad i Sydafrika och Namibia.

Majoriteten av filmen utspelar sig i öknen, på och omkring en stor lastbil, som självklart går sönder. De har mat men ingen radio (för den är också trasig) och är strandade på en ödslig plats med en okänd fiende som lurar någonstans. Upplägget är välbekant och effektivt och stämningen är till en början ganska bra, med konflikter inom gruppen och en mystisk mördare med möjlig anknytning till lokal tro. Men så får man se mördaren och det blir bara pannkaka av allt.

Precis som filmen slash, även den sydafrikansk, känns The Bone Snatcher väldigt klichéartad. Man har lyckats få med de vanliga konflikterna och de vanliga karaktärerna, men det blir aldrig riktigt äkta. Kanske beror det på att det är en ganska ung filmnation vi pratar om.

Skådespelarinsatserna är kanske inte fantastiska men helt klart godkända och storyn känns visserligen lite fånig när man ska försöka förklara de mystiska morden, även om andra filmer har ännu mer långsökta förklaringar och ändå kan bli bra. Men det som verkligen drar ner betyget är effekterna. Den här filmen innehåller datorframställda effekter som i de mest lyckade sekvenserna är halvdåliga och många gånger riktigt uselt gjorda. Vi har, till exempel, datorgenererade myrflockar som inte är annat än strömmar av svarta kulor. Det är riktigt fult.

Det här är ett gott försök men filmen når absolut inte hela vägen utan fastnar mest av allt på tekniska brister. Nu är detta inte en dålig film men det är heller inte en film jag tycker någon borde lägga ner någon större energi på att införskaffa. Snubblar ni över den så se den men ha inte för stora förväntningar.

Tobias Eggeby

The Bone Snatcher
Regi: Jason Wulfsohn