Några musiker köper ett gammalt hus och gör om det till en discoklubb. Medan renoveringen av det slitna huset (stationerat i en grå sunkig amerikansk förort) pågår, börjar mystiska saker inträffa, musikerna är helt omedvetna om att det här. För flera år sedan begicks ett mord på en viss Jimmy Bones (Snoop Dogg) och dennes ande lever fortfarande. De lyssnar inte på lokalinvånarnas varningar och snart står de där, öga mot öga med den återuppstådde Bones…

2004-05-16

Inte så pjåkigt med tanke på förutsättningarna, men betyget kan ändå inte bli mer än godkänt. Innehåller en hel del äckeleffekter, som t.ex. då någon spyr upp flera floder av likmaskar. Intressant att se rapparen Snoop Doggy Dogg i rollen som brutal mördare, han får både spetsa folk med vassa glasskärvor och knipsa av en hel del huvuden. Man kan dock inte bedöma hans skådespelarinsats, för vemsomhelst kan väl stå med en kniv i ena handen och se lite halvfarlig ut? De andra skådespelarna är varken mer eller mindre.

Effekterna är som sagt ganska äckliga, men snyggt gjorda med tanke på den här sortens film. Finns dock en sak att klaga på: Blodet. Okej, det kanske inte är så viktigt och lite väl petigt att påpeka, men man kan inte undkomma att det syns att blodet är fejkat. Dess färg liknar mer rosa än röd och man kan ju undra vad de ansvariga tänkt på? Men som sagt ingenting som stör nämnvärt eller påverkar slutomdömet.

Bones är en skräckfilm som duger en sen lördagskväll. Som tittare lär man inte bli särskilt upphetsad, men nöjer man sig med en snabbt hoprafsad film innehållande blod och spänning så kan man väl åtminstone hyra den. På en skala 1-5? Ja, då får Bones en 2:a.

Bones
Regi: Ernest R. Dickerson
2001