Man brukar säga att turister kommer och går men så är inte i fallet i den till synes lilla sömniga fiskebyn Potter`s Bluff. Få vet att delar av den lilla befolkningen nattetid slaktar de som är på genomresa. Byns sheriff Dan Gillis (James Farentino) upptäcker, då lik hittas lite varstans, att saker och ting inte står rätt till. Han börjar undersöka händelserna närmare, men frågan är om han vill veta den fruktansvärda sanningen?

2004-09-20

Äntligen! Nu har man sett Dead And Buried, filmen som man väntat på att få se i en något som känns som en evighet. Jag har alltid gillat framsidan till Dvd-fodralet, därav min längtan. Visserligen står det "Cult Classic" och "From The Creators Of Alien" på fodralet, men det har ingenting med saken att göra. Frågan var nu om innehållet på skivan som låg i den urläckra förpackningen också var någonting att höja på ögonbrynen för?

Tyvärr, så visar sig Dead And Buried bli en besvikelse. Lyckligtvis så köpte man den svenska Dvd-utgåvan som var över 200 (!) kr billigare än den utländska versionen. Annars hade det nog svidit rejält i plånboken. Vill dock utfärda ett varningens finger att inskaffa båda versionerna. Importutgåvan kostar på tok för mycket med tanke på att det här är en dålig film. Priset på den billigare varianten kan ju tyckas överkomligt, men bildkvalitén är under all kritik - till och med sämre än på VHS!

Varför är det här dåligt? Tja, man har sett allt förut - med mycket bättre resultat. Det är inte spännande, inte ett dugg - filmen utvecklar sig istället till att bli direkt långtråkig och fruktansvärt ointressant. Morden är också slöa, en spruta i ett öga räddar ingen film. Upplösningen är absurd och en förklaring till allt som inträffat är typ "Det tar jag med mig i graven".

Skaparna av Alien i all ära, men vad är det här? Egentligen borde man göra vissa efterforskningar och se hur stor del de verkligen haft i projektet? Det här kan man helt enkelt vara utan. Jag råder er att inte göra som mig, d.v.s. slösa bort 90 minuter av era liv på en fånig rysare. Sanna mina ord.

Fotnot: James Farentino (sheriffen) är oerhört lik den betydligt mer kände skådespelaren Mel Gibson i profil. Snacka om dubbelgångare!

Dead And Buried
Regi: Gary Sherman