Recensions-exet sponsrat av

2010-08-20

Eftersom jag redan har recenserat själva filmen Die Zombiejäger sedan tidigare tänkte jag göra något jag nästan aldrig gör med denna och skriva lite om själva utgåvan istället. Jag har få, om ens några, riktiga tungviktare när det gäller mängder av extramaterial i mina hyllor och den här utgåvan från Sydsvenska Sickfilms stoltserar alltså med hela två diskar lull-lull.

Först ut är några scener bakom kulisserna där man får lite mer kött på benen om hur det gick till innan själva tagningarna och lite briefing av skådespelarna från filmens regissör Jonas Wolcher och sådant. Avsnitten avslutas med att vi får ta del av hur själva scenen sedan egentligen blev, ganska intressant faktiskt!

Det finns också en telefonintervju med någon av zombiestatisterna av Jonas Wolcher. Säkert intressant för den som är i faggorna att starta egna projekt i zombiegenren, sådana tycks ju växa på träd numera, men inget jag fastnade för alls faktiskt. Däremot är det ganmska intressant att ta del av hur själva sminkningen gick till och man får säga att Jonas Wolcher och teamet faktiskt är ganska duktiga på att få fram olika makeupeffekter! Det är fascinerande att se hur en människa sakta transformeras till en zombie med hjälp av lite smink. Fantastiskt egentligen!

Som lök på laxen bjuds vi också på filmens soundtrack som är inkluderat på en utav diskarna och så vitt jag förstår är det här enda sättet att utforska denna musik i sin helhet, åtminstone på något fysiskt format.

Men allt det där är egentligen av underordnad betydelse! Anledningen till att man bör införskaffa den här utgåvan är snarare att man valt att inkludera en tidigare kortfilm – Zombienoid, som även den, om jag inte är helt fel ute, är exklusiv för den här utgåvan. Det är en sorts föregångare till Die Zombiejäger som kort handlar om en kille som spelar dataspel. Det handlar förstås om något spel som går ut på att döda en massa zombies och killen har problem att klara just den specifika banan som han har fastnat på. Allt medan hans trötthet eskalerar filosoferar han mer och mer för sig själv vad som skulle hända om man blev en zombie om man drack för gammal mjölk. Knullar zombies? Det äter väl bara hjärna?

Filmen är runt en halvtimme lång och på engelska, men jag tänker inte beklaga mig över språkvalet för jag tycker det funkar ganska bra faktiskt! Det var riktigt kul att se denna lilla kortfilm och det är som sagt enda chansen att få se den (så vitt jag vet). Jag påstår inte att den är värd alla pengarna i världen, men om man som jag är lite av en komplettist är det riktigt roligt att se förlagan som senare skulle bli Die Zombiejäger, för det finns onekligen en hel del likheter som man inte bara kan ignorera. Det är uppenbarligen så att det här r inspirationskällan som sedan vidareutvecklades till en längre film!

Die Zombiejäger
Regi: Jonas Wolcher
Action/Horror/Komedi