Året är 1963 och Baby Houseman som bara är 17 år (Jennifer Grey) är på väg till ett sommarställe med sin familj. Som det är med så många andra familjer så kommer hon inte speciellt bra överens med sin storasyster Lisa (Jane Brucker), och hon är urtrött på de äldre människorna som finns på sommarstället. En kväll får hon syn på Johnny Castle (Patrick Swayze), en dansare på hotellet som hon faller pladask för. När Johnnys danspartner Penny (Cynthia Rhodes) inte kan dansa p.g.a. att hon måste på ett läkarbesök för hon är gravid, så fyller Baby mer än gärna in för henne. Nu börjar den hårda kampen om att bli en bra dansare på kort tid. Det blir Johnnys uppgift att se till att hon blir färdig i tid. Baby är från en rik och fin familj medan Johnny är en helt vanlig kille som jobbar som danslärare på ett sommarställe. Det är ju bara bäddat för trubbel.

2004-04-14

En film som handlar om verkliga människor som handskas med alldagliga saker som man kan relatera till. Jag hoppas att filmen görs till en uppsättning på Broadway. Dirty Dancing är filmen du kan se om och om igen utan att tycka att den är tråkig och tjatig, iallafall om du är tjej. Skådespeleriet är ju inte det bästa jag har sett men det funkar bra ändå. Historien och musiken är så pass bra att du glömmer bort att insatserna inte är de bästa. Dirty Dancing är underbar och rolig och jag kan verkligen rekommendera den.

Dansscenerna ser fantastiskt bra ut och det är något med Dirty Dancing som gör att den är så bra, underbar kemi mellan Patrick och Jennifer, de underbara dansscenerna mellan alla karaktärerna och den varma atmosfären. I många filmer slänger man bara in en sexscen där man tycker det passar in eller för att förlänga filmen lite, men här har vi en genom tidernas bästa kärleksscener enligt mig.

Vad mer kan du begära? Semester, underbara människor, romantik och en massa sexiga danssteg. Jag är verkligen imponerad av vad de kunde göra med inte alltför hög budget precis.

Dirty Dancing handlar om ändringar och relationer inom familjen, som sätts på prov i denna romantiska film. Historien tar sin plats i Augusti , den sista veckan av oskyldighet i Babys liv, innan det för alltid kommer att ändras.

Dirty Dancing
Regi: Emile Ardolino
1987