Russell Marvin (Hugh Marlowe) blir kontaktad av aliens som insisterar att de är vänligt sinnade och kommer i ett fredligt uppdrag. Ganska snart visar det sig dock att dessa utomjordingar är allt annat än fredligt sinnade och vill ta över jorden inom sextio dagar. Militära vapen visar sig obrukbara mot armadan av flygande tefat och en lösning verkar omöjlig. Nya vapen som biter måste till och det blir forskarnas sak att utveckla dessa innan det blir för sent.

2004-11-30

En tidstypisk film som bara kunde göras, och fungera, under rymdkapplöpningsåren när folk var som mest besatta av rädsla för att bli invaderade och drömmen om rymden blev var mans egendom. I bakgrunden låg kanske också rädslan för kommunismen då flera av dessa filmer innehåller metaforer som lätt kan tolkas så. Detta är inget som gör något, åtminstone inte i den här filmen. Kanske var tanken rätt och slätt att förena människorna mot en gemensam fiende. Ska man jämföra detta med någon modernare film ligger Independence day närmast till hands. Det känns som Earth vs the Flying Saucers och även War of the Worlds varit väldigt stora inspirationskällor för Roland Emmerich den gången. Kanske kan även Tim Burtons komedi Mars Attacks! jämföras.

När man först får se tefaten minns man omedelbart Ed Woods film Plan nine from outer space och dess trådupphängda tefat. Man frågar sig om man verkligen inte kunde bättre på den här tiden. Snart får man svaret, man kunde verkligen bättre och det man senare får se är faktiskt skickligt utförda stopmotion sekvenser och bra bildmontage. Självklart ska man inte jämföra detta med dagens datorgenererade storslagna effekter, som jag dessutom ofta tycker ser mycket mer overkliga ut än de här och man måste betänka att filmen trots allt är nästan femtio år gammal. Ray Harryhausen ska ha beröm för sina effekter!

Skådespelarna är väl inga virtuoser men de funkar och det gör filmen full rättvisa, de är trovärdiga och tidstypiska men det som jag egentligen tycker är bäst med filmen är dräkterna som utomjordingarna har på sig. Underbart coola faktiskt. Det verkar som man hade en känsla för just sådant här på 50 och 60-talen, kostymer ser ofta futuristiska ut även om man givetvis ser att även samtiden speglas i dem, konstigt vore det väl annars!

Trots de många positiva ingredienserna klarar filmen som helhet knappt godkänt och det är ingen film jag skulle rekommendera utom för de mest inbitna fansen av genren.

Earth Vs the Flying Saucers
Regi: Fred F. Sears