Eric (Björn Almroth) är en tonåring som spenderar nästan hela sin tid instängd i sitt rum. Han bor tillsammans med pappan (Thorsten Flinck) som i deras sjabbiga lägenhet filmar sitt senaste amatörporrfilmsprojekt tillsammans med sin vän Geko (Goran Marjanovic) och Tess (Sanna Bråding). Allt eftersom går projektet överstyr och urartar till rena orgierna i både våld och matfrossa när de tre personerna glider allt längre från omvärlden och tycks fastna i en nedåtgående dekadent spiral. Mitt i detta våld, äckel och snusk är Eric den enda sansade personen och som till slut måste blanda sig i och ta tag i situationen.

2005-10-28

Det här är absolut inte en film för alla och envar. Det är en motbjudande historia som försöker vara just det – motbjudande! Den är provocerande och utmanar tittaren i högsta grad. Den har inte någon handling i vanlig bemärkelse utan är istället till för att väcka frågor om moralitet hos tittaren. Mitt bland de explicita bilderna, finns det filosofiska monologer, karaktärerna drömmer sig bort från verkligheten till stora sädesfält där de springer runt i ringar etc.

Jag är helt säkert på att budskapet med den här filmen är tämligen individuellt och att den inte betyder samma sak för två olika personer. Är filmen ett test på hur mycket vi egentligen tål att se? En samhällkritisk satir? En pik mot dokusåporna/realityshowerna? Jag tror att mycket av svaren kommer från oss själva och från vår egen livserfarenhet. Kanske är filmen helt enkelt en reflektion över människans ytlighet och oförmåga att skapa djupa och emotionella kontakter, eller helt enkelt ett sökande efter meningen med livet?

Personligen finner jag filmen människoförnedrande där kanske den förnedrande kvinnan är tydligast att upptäcka. Jag vill dock mena att det inte slutar där och en del av filmens kommentarer riktas enbart mot mannen och förnedrar detta kön kollektivt. Detta tillsammans med de övriga ingredienserna gör detta till en särdeles destruktiv film för mig.

Men oavsett hur grym och brutal filmen än verkar rent visuellt, det varvas ju närgångna operationsbilder på kvinnans underliv tillsammans med orgier i mat och rena kräkfesten, så tror jag inte att Moodyssons poäng är riktad mot pornografibranschen. Det vore naturligtvis enkelt att utgå ifrån detta och det figurerade till och med ett rykte om att skådespelarna hade haft sex på riktigt i filmen, som senare dementerades. Jag tror att det ligger en betydligt djupare tanke bakom än så och många frågor är obesvarade en lång tid efter att filmen tagit slut. Varför har Moodysson till exempel valt att censurera bort alla varumärken och vissa ansikten ur filmen allt från diskmedel, till vanliga besökare i ett snabbköp?

En bra och krävande film med många frågor och få svar.

Ett hål i mitt hjärta
Regi: Lukas Moodysson