Recensions-exet sponsrat av

Aliens, fientliga toaletter, en galen vetenskapsman och en vildsint smitta som påminner om klassiska zombiesymptom, är bara några av sakerna den här filmen innehåller. Bakgrunden är att NASA i hemlighet skickade ett rymd skepp fullt av toaletter ut i galaxen 1971, anledningen är fortfarande okänd utom för de få som befinner sig tillräckligt högt upp i makten hierarki. Nu, flera år senare, är rymdskeppet tillbaka på jorden. Dock har en utomjordisk ras tagit rymdskeppet i besittning som har helt egna sinnesjuka idéer om vad toaletterna ska användas till. Plötsligt förändras folk över hela världen, de förvandlas till vettvilliga och perverterade galningar.

2007-08-21

Kan man egentligen tycka illa om en så skruvad handling som ovanstående? Det hela lovar ju hur gott som helst skulle jag vilja påstå, dock skulle jag ha önskat att det fanns lite mer sammanhang i filmen. Det känns lite som lösryckta scener som senare sammanfogats som en ursäkt för att kunna ge ut filmen som ordentlig DVD. Förmildrande omständigheter är väl att filmen inte hade någon som helst budget och man får väl i ärlighetens namn säga att man helt enkelt får ta det onda med det goda.

Det här är absurdsplatter och då är det inte alltid viktigast att skådespelarna känns motiverade och de behöver absolut inte hålla den klass som skulle rendera i en och annan utmärkelse. Det finns heller ingen anledning att reta upp sig för mycket på att det ingen finns särskilt mycket tillstymmelse till logik i filmen, absurditeterna får tala för sig själva och däri ligger mycket av humorn.

För min egen del tycker jag att det är lite för mycket bajs i filmen. Den zombiliknande smittan överförs nämligen via bajs – bajs genom munnen, hur den nu hamnar där för det finns ingen utpräglad koprofagi att falla tillbaka på. Min egen teori är att toalettstolarna smittar människorna via naturliga besök på dem för att sedan, via tarmsystemet, för smittan till munnen. Jag önskar att man utvecklat idén med toaletterna lite mer istället, det finns nämligen några hysteriskt roliga scener där toaletter jagar människor och den typen av humor passar mig ypperligt.

Filmen är endast 63 minuter lång men det är fullt tillräckligt. Effektmässigt känns det som om man inte behöver se mer vid det laget. Det märks förresten att bröderna Mather, för det är två bröder som ligger bakom, inte har full koll på det där med blodseffekterna. Det ser emellanåt ut allt för mycket som rödbetssaft för min smak. I dessa sammanhang har man dock lyckats bättre med bajseffekterna. Filmen innehåller också en hel del CGI, som ger filmen en amatörmässig sci-fi känsla. Denna teknik har dock, tack och lov, inte används när det gäller våldet utan är begränsad enbart till miljöer och såna saker.

Excreamer
Regi: Shane Mather
2002