När en olycka i samband med ett misslyckat rymdexperiment går fel händer det något oförklarligt och de fyra vetenskapsmännen ombord utsätts för någon form av kosmisk strålning. Undan för undan upptäcker de hur deras celler förändras och hur de tycks få oförklarliga och övernaturliga krafter. Reed Richards (Ioan Grufford), som var ledaren för gruppen kan plötsligt tänja och forma sina lemmar likt gummi, medan hans före detta flickvän Sue Storm (Jessica Alba) får förmågan att bli osynlig, samt dessutom att projektera ogenomträngliga kraftfält runt sig själv och sin omgivning. Hennes våghalsige bror Johnny (Chris Evans), som redan tidigare levt ett farligt liv fullt av adrenalinkickar, upptäcker att hans kropp har förmågan att bli en levande fackla, och att värmen han kan utveckla är i princip är jämställd med solens. Slutligen förändras Ben (Michael Chiklis), gruppens pilot, på enligt honom själv, ett högt ofördelaktigt sätt. Han förändras till en gigantisk varelse med omänsklig styrka och ett yttre som närmast kan liknas vid orange sten.

2005-08-22

När jag var barn och man nästan levde i serietidningarnas värld var det här en av mina absoluta favoritserier och efter otaliga misslyckade filmatiseringar av seriehjältar var jag smått nervös inför den här filmen. Skulle den motsvara förväntningarna eller skulle det bli ytterliggare ett i raden av misslyckanden?

Filmen återger faktiskt serietidningens känsla på ett fullgott sätt även om man valt att ändra på en del smådetaljer i historien. Den har också ett förvånansvärt stort djup och man kan faktiskt känna med och för karaktärerna i filmen. Detta trots att man uppenbarligen har valt att försöka locka en yngre publik med mycket extravagans och storslagna actionsekvenser. Vem som är vem och vad som driver de olika karaktärerna är alltså ganska bra iscensatt. Motsättningarna mellan de fyra hjälper upp detta och ökar förståelsen för karaktärsutvecklingen. Johnny som retas med Ben, Reed som försöker återvinna Sue och Sue som försöker kontrollera sin hetsige bror Johnny från att retas allt med Ben. Det hela blir nästan som ett sorts triangeldrama.

Något som däremot är mindre bra är hur snabbt saker och ting inträffar i filmen. Knappt har de fantastiska fyra kommit underfund med att de har unika krafter förrän de helt lyckats bemästra dem. Likaså sker tillkomsten av deras ärkefiende Dr Doom långsamt tills han plötsligt blir en fullfjädrad superskurk. Det är kanske egentligen petitesser men det är sådant som drar ned intrycket från en riktigt lyckad serietidningsfilm till bara en ok sådan.

Annars är både skurken och hjältarna karismatiska som sig bör och det är kanske framför allt Chris Evans som Johnny/Facklan och Michael Chiklis som Big Ben som står ut från mängden. Ioan Grufford tenderar att bli lite anonym i sammanhanget och det verkar som om filmskaparna velat fokusera lite FÖR mycket på Jennifer Albas utseende.

En bra film efter en bra serietidning!

Fantastic 4
Aka Fantastic four