Föräldrarna på Elm Street har mörklagt de senaste årens blodiga händelser och fått traktens ungdomar att glömma barnamördaren Freddy Kreuger. För att Freddy åter ska få sprida ond bråd död omkring sig måste han först komma in i drömvärlden och den kan han endast nå genom att få tonåringarna att minnas tragedierna igen. Han bestämmer sig för att manipulera Jason Voorhees, seriemördaren från Fredagen den 13:e filmerna, som ska låtsas ta hans plats. Freddy får dock problem då Jason fortsätter att mörda "hans" barn och konfrontationen mellan de två giganterna är ett faktum!

Så var den här: Freddy Vs. Jason - Den kanske mest omtalade skräckfilmen på senare tid. Här får vi se hur två av historiens mest kända slaktare drabbar samman i en kamp som man redan på förhand visste skulle bli våldsam och blodig. I den ena ringhörnan har vi Freddy Kreuger, ärransiktet från Terror På Elm Street filmerna med de rakbladsvassa fingrarna som framförallt
skrämde slag på 80-talets ungdomar då han tog sig in i deras (mar)drömmar och dödade dem. På andra sidan hittar vi Jason Voorhees, den hockeymaskklädda jätten med macheten som kluvit pilska tonåringar på löpande band allt sedan hans mamma fick huvudet avhugget för sisådär 23 år sedan.

Det märks tidigt att regissören Ronny Yu valt att göra Freddy Vs. Jason på ett sånt sätt att fansen inte ska bli besvikna. Det grova våldet är kvar (tänker då först och främst på morden i Fredagen Den 13:e), vi får se huvuden trilla och blodet spruta åt alla håll och kanter. Freddy Kreuger fortsätter i samma stil som han gjort sedan debuten 1984, d.v.s. levererar
halvkomiska oneliners samtidigt som han petar ut ett öga eller två. Sedan vet jag inte om Runny Yu verkligen ville ha (precis som i föregående delar av serierna) b-aktiga skådespelare framför kameran, men hursomhelst så finns de där åter igen. Lägg till lite sex och nakna tonårsbröst så är cirkeln sluten och vi har en typisk skräckfilm á la 80-tal.

Gillar man blod i massor och är stort fan av Jason och Freddy så borde detta inte vara någon besvikelse. Upplösningen där två kombattanterna drabbar samman är det bästa i hela filmen. Även de som är främmande för dessa två skräckfilmsikoner kan nog tycka att filmen är underhållande och klart sevärd. Helt enkelt en bra film inom genren där bl.a. Jason tar revansch för snedsteget i rymden.

Freddy Vs. Jason
Regi: Ronny Yu
2003