Tommy Jarvis, överlevande från Part IV och V - beger sig till kyrkogården där Jason Vorhees sägs ligga begravd för att försäkra sig om att han verkligen är död. Jason är död då Tommy först hittar honom, men då Tommy får ett raseriutbrott råkar han av misstag väcka Jason till liv igen. Gissa vem som sedan beger sig till Crystal Lake (som numera döpts om så att lokalbefolkningen ska glömma de tidigare blodbaden) med macheten i högsta hugg!?

2004-07-25

Den första Friday The 13th-rullen där humorn verkligen "sticker ut". På många sätt fjantigt, för att inte tala om trist, då Jason tar livet av bl.a. ett gäng paintballskjutande pensionärer. Humorn förtar spänningen och får Mr. Vorhees att framstå som löjlig. Morden han står för är många till antalet, såklart. Det är ju det här som kännetecknar hela serien. Felet är att i de tidigare delarna så gjordes de råa morden med glimten i ögat, i denna smörja enbart ur en komisk synvinkel.

Eftersom detta är en Friday The 13th-film, där publiken främst är ute efter morden - så måste vi nämna några av dem. Här dödas det med spjut, machete (givetvis) och kniv. Sedan så är vissa av morden s.k. "humor-mord", något som jag beskrivit (se ovan) som ett misslyckat drag. Ett exempel på detta är då Jason kastar in en person, med ansiktet före, i ett träd. Dennes ansikte lämnar ett avtryck i barken, ett avtryck som är på pricken likt en/ett Smiley/Smile. Trovärdigheten har aldrig varit seriens starka sida, men här går det för långt!

Tommy Jarvis har blivit den karaktär, efter Jason, som man förknippar med serien. Han har nu medverkat i delarna 4-6, 3 filmer alltså. I fyran spelades Tommy av då unge Corey Feldman, i femman av John Shepherd och här gestaltas han av Thom Mathews. Noterbart är att skådespelarna, precis som filmerna - blivit sämre och sämre. Sorgligt, men sant.

Den dittills sämsta delen i serien. Del 6 är en dålig film där den felplacerade humorn inte kompenserar den omotiverade blodutgjutelsen.

Friday The 13th Part VI
Aka: Friday the 13th: Jason Lives