Vill du köpa tidningen kan

2009-04-28

Jag har väl egentligen ingen större erfarenhet av fanzine, det vill säga amatörutgivna tidskrifter med inriktning på film. För några månader sedan fick jag dock ett exemplar av en sådan tingest i min hand och visste ärligt talat inte var jag skulle förvänta mig. Det var med spänning och viss förväntan, det ska erkännas, som jag öppnade upp kuvertet och började bläddra i tidningen.

Efter obligatoriska ledare och annat som hör tidskrifter till, såsom innehållsförteckning och, detta fall ”sidan 3 flickan”, en klassiker i tidskrifter med mer ”vuxet” innehåll, kastas man hals över huvud in i ett reportage om en filmträff i Sala. Jag känner väl till vad det är fråga om för filmträff även om jag aldrig själv deltagit. Jag tyckte väl inte artikeln var så där jätteintressant skriven men man måste ju ändå berömma de eldsjälar som tar sig tid att skriva om sådana sammankomster ur en personlig synvinkel.

Efter detta följer en sextion med filmrecensioner av det kortare slaget. De är ibland så kort att man inte har en aning om vad det egentligen är som recenseras, eller rättare sagt vad skribenten egentligen tyckte om filmen det skrivit om. Själva handlingen redogörs det för men man kommer som sagt ofta till korta när det gäller att tycka! Det är övervikt på kultfilm och/eller sleaze och skräck och det är ju bra, men jag skulle gärna vilja veta vem som skrivit recensionerna. Detta framgår icke, men jag är tämligen säker på att det är en och samma person som avslutar sina recensioner med orden ”filmen bjöd på” i en eller annan omskrivning. Överlag tycker jag språket är lite upprepande och tjatigt och ibland förstår jag inte ens vad man vill ha sagt, men vem är jag att döma andra eldsjälar?

Efter detta följer intervjuer med Jean Rollin och Marc Cabo som är på engelska. Detta är väl i och för sig inget stort problem, men jag tycker nog att det vore bättre om man översatte detta och gjorde en helsvensk tidning istället. Man avslutar sedan med ytterliggare en intervju, denna gång på svenska och med Peter Borg och ett reportage från Tattoo Expo nr 14. Säkert intressant för de som är intresserade men jag gillar nog film bättre än tatueringar.

Överlag ett något för amatörmässigt intryck för min smak, allt ifrån själv häftningen till hur papperet är beskuret, men framförallt från skribenternas håll. Den språkliga kvalitén borde kunna lyftas upp ett par snäpp, men gör man bara det, och behåller samma entusiasm, kommer det här att bli en vinnare på sikt!

Gory-Glory Magazine
Nr 1

Diskutera tidningen på vårt Forum!