Freddie Harris (Busta Rhymes) är mannen bakom Dangertainment.com - ett företag som tar dokusåporna till en helt ny nivå. Han hyr in sex modiga personer (däribland Sean Patrick Thomas och Thomas Ian Nicholas) som bevakade med videokameror ska "överleva" en natt i seriemördaren Michael Myers barndomshem. Men det är inte vilken natt som helst, det är nämligen Halloween. Deras förväntansfulla munterhet blir till en klump i magen då de inser att huset inte är övergivet. Ondskan har hittat hem!

2004-08-18

I slutet av H20 förlorade Michael Myers huvudet, trodde vi. När man fick höra om att en uppföljare med titeln Halloween: The Homecoming skulle komma förstod man att Michael överlevt Jamie Lee Curtis svingande yxa, men hur? Kommer han att komma tillbaka som ett spöke? Med facit i hand så vet vi att så icke är fallet. Förklaring i början av Halloween: Resurrection (filmen döptes om innan premiären) är godtagbar och Michael visade sig trots allt vara mänsklig… och smart!

H20 var en positiv överraskning i många bemärkelser. Inledningen av Halloween: Resurrection bådar också den gott. Framförallt beror det på att vi åter får se Jamie Lee Curtis i rollen som Laurie Strode. Hon har visat sig vara en mentalt stark kvinna genom åren, men efter det sista återseendet med sin mordgalne bror så har hon blivit knäckt. Laurie sitter, ironiskt nog, nu också på ett mentalsjukhus - precis som Michael gjorde i femton långa år. Hon vet att han finns där ute, Michael vet att hans syster finns där inne. Början håller H20-klass, tyvärr så visar den sig sedan rinna ut i sanden. Den resterande delen känns som ett enda stort omotiverat mördarorgie. Michael börjar döda helt vanliga människor som inte har ngt gemensamt med honom själv, förutom då att de är inkräktare i hans gamla hus. Det har nu utannonserats en nionde del i Halloween-serien. Hoppas att manusförfattarna hittar en gammal bortglömd släkting som Michael kan ge sig efter. Vad sägs om Josh Hartnett?
Filmen är inte urusel, men då rapparen Busta Rhymes går till motattack i form av karatesparkar så blir det bara löjligt.

Annan negativ kritik kan ges till att filmens slutskede då en tonårsgrabb ska försöka hjälpa en av de tjejerna i huset att komma ut genom att skicka SMS till henne och tala om var Michael befinner sig. Töntigt modernt! Sedan så är influenserna från Blair Witch Project, då man använder sig av gryniga och skakiga videokameror, bara irriterande.

Acceptabelt. Trots att Halloween: Resurrection är betydligt sämre än den föregående filmen så förstör den inte förutsättningarna för att Halloween ska bli en reko rulle.

Halloween: Resurrection
Regi: Rick Rosenthal