Hockeyspelaren Happy Gilmore börjar spela "kärringsporten" golf för att få ihop pengar så att han kan köpa tillbaka sin farmors hus som auktionerats ut efter att hon inte betalat skatt på årtionden. Happy lyckas vinna den tävling som tar honom ut på proffstouren där möjligheterna finns att tjäna de riktigt stora pengarna. Men om han ska kunna köpa tillbaka huset så måste han dels förbättra sitt närspel på greenen, men framförallt lära sig tygla sitt fruktansvärda humör.

2004-04-18

Låt oss börja med själva handlingen. Det finns bara en sak att säga om den: Bra. Kan tyckas enkel, men regissören Dennis Dugan har lyckats proppa in en hel del värme och kärlek under alla lustigheter, viktigt och starkt. "Att hjälpa en stackars gammal tant över gatan"- konceptet är det verkligen inget fel på.

Adam Sandler behöver ingen närmare presentation. Enligt mig är han världens, på senare år - roligaste människa. Jag har inte sett alla filmer han medverkat i, men många - och samtliga har han varit lysande i! En del tycker att hans humor är barnslig och vulgär, och visst är det så, men sättet han gör allting på får en att skratta oavbrutet! Han står för en sjukligt rolig humor som inte kan beskrivas med ord, se och njut istället! De andra filmerna som han för övrigt glänser i är: Billy Madison, Mr. Deeds, The Waterboy, Big Daddy m.fl.?

Skådespelarna är smått fantastiska! Redan nämnde Sandler är en fröjd för ögat, desamma gäller för Carl Wheaters (Rocky) och Christopher McDonald (Quiz Show). Wheaters spelar golftränaren Chubbs Peterson som ska instruera, trots att han har en trähand, Happy till ett bättre närspel så att han kan vinna på banan. McDonald är Shooter McGavin, den självsäkre och arrogante golfaren som är Happys svåraste konkurrent. Lägg märke till McGavins "målgest", den sitter klockrent - och mitt i prick!

Vi får inte heller glömma "stjärnorna" som medverkar i små biroller. Tänker först och främst på Richard Kiel, kanske mest känd som Bondskurken Jaws, mannen med ståltänderna. Han spelar en jättelik åskådare (med spik i huvudet!) som ofta psykar McGavin då han ska göra ett utslag. Man kan fråga sig varför inte Kiel får chansen i fler filmer med tanke på hans starka karisma? I en annan liten roll träffar vi Bob Barker, som faktiskt spelar sig själv. Slagsmålet mellan honom och Happy är vansinnigt roligt! Jag tappade nästan andan då han snyggt avslutade fighten med ordet "Bitch!". Ben Stiller dyker också upp som ett elakt sjukhusbidträde som plågar Happys farmor och de andra pensionärerna på ålderdomshemmet. Han är fantastisk i scenen då en gammal tant gnäller att hon fått ont i fingrarna av allt broderi. Stiller hämnas genom att placera tanten utomhus för lite trädgårdsarbete och förklarar att hon nu också kommer att få ont i ryggen. Grymt, men oerhört kul!

Superlativen må vara många, men det här är en underbar komedi som får en att vika sig av skratt! Stommen finns där i form av en välskriven historia, men det är de ständigt små återkommande sjuka detaljerna som gör filmen. Adam Sandler och de övriga skådespelarna visar att de är KUNG, därmed basta!

Happy Gilmore
Regi: Dennis Dugan
1996