För 15 år sedan förvandlades en vanlig bilfärd till ett rent helvete för den då unge Jim Halsey (C. Thomas Howell). Han plockade upp en liftare i regnet som visade sig vara en blodtörstig psykopat. Jim var en av få som överlevde den gången och trots att han själv dödade galningen så plågas han än idag av de hemska minnena. För att konfrontera sina demoner och glömma det förflutna beslutar sig Jim för att ta sin flickvän (Kari Wuhrer) med sig och åter ge sig ut på de ensliga vägarna som han själv inte besökt sedan den otäcka händelsen. Det dröjer inte länge förrän en liftare dyker upp vid väggrenen och Jim blir livrädd och tänker köra förbi. Jims flickvän (omedveten om Jims mörka förflutna) tvingar dock honom och stanna och innan han vet ordet av det så sitter en "ny" liftare (Jake Busey) i hans bil…

2004-08-01

The Hitcher (1986) är lite utav en modern klassiker och en film som är riktigt obehaglig. Framförallt så är Rutger Hauer, vanligtvis en medioker B-skådespelare, kusligt bra i rollen som galningen som bestämmer sig för att terrorisera en stackars yngling som är på genomfärd i Texas ödemarker. När man fick höra om uppföljaren så förstod man redan på förhand att den nya filmen inte skulle kunna slå den gamla, istället undrade man "hur mycket sämre" The Hitcher II skulle bli. Svaret finns nedan.

Själva handlingen är nästan identisk med den från originalfilmen. Galen liftare terroriserar samma otursgubbe från den föregående filmen, och ställer till det för honom på en rad olika sätt, samma sätt. Liftaren lurar dit polisen, skjuter dem och försöker lägga skulden på den oskyldige - och lyckas. Handlingen är bra, men det är illa att sno den rakt av från den film där vi stiftade bekantskap med den första gången.

Liftaren spelas denna gång av Jake Busey (Starship Troopers). Just Busey har potential att spela psykopat, något som han visar i inledningen. När han slår sig ner i baksätet på Jims bil och presenterar sig ser han verkligen ut som en galning, och som tittare glömmer man för ett ögonblick bort Hauer (som för övrigt inte syns en enda gång i filmen, trots alla Flashbacks). Då vi kommit en bit in i filmen, och Busey får en alltmer framträdande roll, klarar han inte riktigt av att leva upp till det som Hauer presterande. Han pratar för mycket, flinar för mycket, känns allmänt oseriös och man tappar förtroendet och rädslan för honom. Jag tror att resultatet blivit bättre om han hade kunnat hålla tyst lite mer. Det är dock inte Buseys fel, utan manusets.

Det största felet är att uppföljaren saknar nerv och spänning. Man vet vad som komma skall och sitter slött tillbakalutad i sin fåtölj. Många saker känns för osannolika och morden onödiga. Om man inte sett The Hitcher så kanske det känns mer spännande, men det är tveksamt. Standardthriller/rysare som inte får en att höja på ögonbrynen.

Som väntat mycket sämre än originalet, en trött, och för fansen av The Hitcher - onödig uppföljare. Inget nytt under solen, utan en enda lång upprepning. Se originalfilmen först, sedan den här - och du märker att den med största sannolikhet gjorts för att krama lite extra pengar ur en gammal framgångsrik historia. Knappt godkänt.

The Hitcher II
Aka: The Hitcher II: I´ve Been Waiting
R: Louis Morneau