Ett gäng amerikaner hålls som gisslan i Mellanöstern. Endast en man kan rädda dem, nämligen Topper Hardy (Charlie Sheen). En kvinnlig CIA-agent och överste Denton Walters (Richard Crenna) hittar honom i ett buddistiskt kloster och försöker övertala honom att delta i räddningsaktionen, men han vägrar. Anledning: Han är knäckt av att hans flickvän dumpade honom. I och med detta blir överste Walters tvungen att själv försöka frita gisslan, men hans räddningsaktion misslyckas och han blir själv fångad. När Topper Hardy får beskedet om att hans gamle vän blivit tillfångatagen beger han sig själv till Mellanöstern för att förinta kidnapparna. Han får också oväntat hjälp från självaste presidenten som åker dit för att förgöra onde Saddam.

2004-07-23

Somliga är allergiska mot filmer som driver med andra. Jag är inte en av dem, parodier kan vara hysteriskt roliga, sjuk humor kännetecknar många av dem, precis det som passar mig på läppen. Det är helt enkelt spännande att se hur filmskaparen vrider och vänder, ger oss annorlunda versioner av våra favoritscener/hatobjekt osv. Sedan så kan man som tittare testa sig själv och sin filmkunskap. Det finns inget som är roligare än att kolla på samma parodi en andra gång och upptäcka nya skämt som man tidigare missat. Själv sitter jag fastklistrad framför Tv:n och skriker: "Där driver dom med den och den filmen, i originalet gör de si och så." Minst sagt underhållande!

I Hot Shots! Part deux gör man sig främst lustig på Rambo-filmerna bekostnad. Mer än hälften av alla skämt har någon anknytning till de filmerna. Vi får också annorlunda varianter på scener ur Basic Instinct, Terminator 2, Rocky och till och med Disneyfilmen Lady Och Lufsen.

Jag är inget stort fan av Charlie Sheen. Har inte sett särskilt många filmer med honom, men de jag väl tittat på har inte direkt varit något att hänga i julgranen. Anser dock att skådespelarinsatserna inte är särskilt viktiga i en parodi, det är skämten i sig som ska bära filmen. I och för sig så måste det ju vara en kapabel person som levererar dem, men det brukar ordna sig. Se t.ex. på Richard Crenna, svårt att bedöma hans insats då han driver med sig själv och den roll han hade i Rambo-filmerna. Enda negativa kritiken till en skådespelare i Hot Shots! Part deux går till Rowan Atkinson. Eller, "negativ" är fel ordval. Han medverkar i och för sig inte särskilt länge, men när han väl gör det så är han inte särskilt rolig, inte som han brukar vara. Det var dit jag ville komma.

Hot Shots! Part deux är en vansinnig parodi som riktar sig till er med, om ni tillåter mig att säga så, sjuk humor och som sett Rambo och dess uppföljare. Jag gillar verkligen det här och rekommenderar den starkt!

Hot Shots! Part Deux.
Aka: Hot Shots! 2
Regi: Jim Abrahams