Efter att Grover (Kyle Howard) och hans yngre syster Stacy (Amy Sakasitz) får reda på att deras föräldrar Janet (Jamie Lee Curtis) och Ned Beindorf (Kevin Pollak) ska flytta ifrån varandra och kanske skiljas efter 18 års äktenskap, bestämmer de sig för att låsa in dem i källaren och där ska de vara tills de har löst sina problem. I skolan berättar Grover för sin bästa kompis Matt (Mooky Arizona) vad han och Stacy har gjort och skolans bråkstake T.J.(Russel Harper) får nys om detta. Så han bestämmer sig för att hans föräldrar också behöver låsas in tillsammans med Matts föräldrar, även Brookes (Jennifer Love Hewitt) mamma (Jennifer Tilly) bli inlåst där, för Grover är hemligt förtjust i Brooke vilket innebär att han får bättre kontakt med henne nu.

2004-05-04

Filmen är väldigt rolig och man kan njuta av både de äldre och yngre skådisarna här.
Jag tycker att de gör ett bra jobb, men den som är absolut bäst är helt klart Jennifer Tilly, hennes roll som mamma till Brooke är rysligt bra och hennes agerande är strålande.

Kul att se Jamie Lee Curtis i den här rollen och hur hon blir mer och mer frustrerad är underbart att se. Någon som man verkligen retar sig på är Christopher McDonalds rollfigur Donald Krupp, han är helt otroligt elak mot sin fru och behandlar henne som skit. Det är så man vill in i filmen och strypa honom, men om man väntar på något gott så kanske det kommer i slutet.

Det är ju långt ifrån den bästa film som har gjorts, manuset är lite lamt emellanåt, inte den bästa fotot heller och musiken är kanske inte det bästa valet på sina ställen, men ofantligt kul är den i mina ögon i alla fall och jag har sett den många gånger.

Detta kanske är en film som föräldrar bör se, så de inte en dag upptäcker att de blir inlåsta i källaren.

House Arrest
Regi: Harry Winer