Jack Frost har slutligen tillfångatagits efter att ha dödat 38 människor i fem olika delstater. Nu sitter han i en fångtransport som ska ta honom till hans egen avrättning. Men en olycka inträffar i snöovädret då bilen som Jack befinner sig i kolliderar med en lastbil, som i sin tur är proppfull med giftiga kemikalier. Jack överlever kraschen, men förvandlas till en snögubbe(!) efter att ha fått den frätande vätskan på sig. Det här innebär dock inte att Jacks dödande tar slut, så lokalbefolkning får se upp för den livsfarlige snögubben!

2005-02-08

Hittade filmen för blygsamma 59 Kr på en Dvd-sajt. Kunde inte motstå frestelsen att köpa en skräckfilm som handlade om en snögubbe som mördade folk. Samtidigt som beställningen var genomförd så frågade jag mig själv hur pass dålig denna B-film skulle vara? För att kalla Jack Frost B-film på förhand skulle väl de flesta göra!? Med facit i hand så är det bara att konstatera: Filmen var verkligen B-aktig och skulle i princip kunna vara gjord av vemsomhelst som är lite smått kunnig inom filmbranschen.

Filmen är regisserad av Michael Cooney. Han är mest känd (eller snarare enbart känd) för att ha skrivit manuset (ett mycket bra sådant!) till Identity. Sådana kvalitéer finns inte här, vare sig det gäller regi eller just manus. Handlingen är i princip stulen/jämförbar med den i Child´s Play, skillnaden är att seriemördaren här förvandlas till en snögubbe istället för en docka. Men man visste ju såklart på förhand vad man hade att vänta sig, därför ska det inte heller klagas – faktum är att jag skulle vilja se flera sådana här småsjuka filmer. Jag är absolut inte den som säger nej till onda dockor, mördartomater eller just snögubbar – tvärtom.

Varför köpte jag filmen? Jo, jag vill se en snögubbe begå mord, många mord. Därför blir Jack Frost lite utav en besvikelse. Visst, det mördas med både yxor, kälkar och julgransbelysningar, men inte i den utsträckning som man vill – åtminstone inte till en början. Filmen har förvånansvärt svårt att skruva upp tempot/dödsiffran under inledningen. Den första halvtimmen är faktiskt väldigt tråkig. Enda ljusglimten är då en kaxig unge mister huvudet. Kort därefter ser man att en polis placerat dennes huvud i en plastpåse. Nog för att offret bara var ett barn, men borde inte dennes huvud storleksmässigt ligga närmare en uppblåsbar ballong än ett litet äpple, som det liknar här? Amatörmässigt, men samtidigt kul.

Snögubben som syns på Dvd-fodralets framsida har faktiskt ingenting med filmen att göra. Det är baksidan som ”talar” sanning. Jack Frost är inte animerad, utan ser ut att vara gjord av målat papper, typ. Riktigt så illa kanske det inte är, men det är definitivt inte snyggt. Men det är sådant här som faktiskt räddar somliga B-filmer, d.v.s. att skaparna är medvetna om det här inte ska vara något mästerverk, att man driver med sitt eget skapande.

Egentligen värdelös, men man måste ha överseende med B-filmer – många av dem är trots allt ganska charmiga. En eloge till filmskaparna för att de vågar ge oss en film där en mordgalen snögubbe har huvudrollen. Det ingjuter, trots allt – respekt.

– Vad är skillnaden mellan en snögubbe och en snökvinna?
– Snöbollar.

Jack Frost