Två vänner (Jerry O´Connell, Anthony Anderson) skickas av den enes onde styvfar (Christopher Walken) till Australien för att leverera ett kuvert med okänt innehåll till en viss Mr. Smith. Problem uppstår då en av dem placerar sin röda turjacka (med kuvertet liggandes i ena fickan) på en vad de tror död känguru, för att ta ett foto på detta exotiska djur. Då kängurun hoppar iväg med kuvertet börjar en vild och fartfylld jakt i den australiensiska vildmarken. Om de misslyckas med leveransen kommer de att bli mördade, men det skulle de kanske bli i vilket fall som helst?

2004-11-14

Fartfyllda komedier som utspelar sig i Australien är inte värdelösa - men heller inte särskilt bra. Nu ska det dock poängteras att jag bara sett tre sådana typer av filmer, nämligen den film som nu ska recenseras, Crocodile Dundee (okej, den är bra!) och halvdokumentären Crocodile Hunter med Steve Irwin. Miljön och naturen är något speciellt, åtminstone ett tag. Som tittare blir man "mätt" på dess torrhet, den rödaktiga sanden m.m. Lyckligtvis förekommer varken aboriginer eller krokodiler.

Kängurun Jack är animerad. Trodde på förhand att det här var en sådan film där den animerade figuren kunde snacka. Så var dock inte fallet, med undantag för en liten drömsekvens där Jerry O´Connell hallucinerar samt slutskedet. Kanske är det positivt, kanske inte. Men jag tror filmen fått mer "attityd" om kängurun kunde ge ifrån sig några vassa kommentarer.

Huvudrollsinnehavarna heter Jerry O´Connell (Jerry Maguire, Mission To Mars) och Anthony Anderson (Romeo Must Die, Cradle 2 The Grave). Framförallt den sistnämnde är den som utmärker sig mest, precis som i de flesta andra filmer han medverkat i. Det betyder inte att Anthony Anderson är jättebra. Med "utmärker sig mest" menas att han är ständigt högljudd och det låter som han håller på att tappa rösten i var och varannan mening. Tja, riktigt så kanske det trots allt inte är, men ni som sett honom i andra roller vet förmodligen vad jag menar. Han är rätt skön i sitt sätt att spela, men också ett litet irritationsmoment. Jerry O´Connell känner jag faktiskt inte igen sedan tidigare. Han är väl sisådär. Lär knappast få spela någon särskilt stor roll i framtiden. I övriga roller ser vi bl.a. Christopher Walken och Estella Warren.

Kängurun Jack charmar och räddar filmen. Man skrattar helt enkelt inte så ofta, om man överhuvudtaget gör det ngn gång? Det här är dock väldigt individuellt, det jag tycker är jättetråkigt kanske du gapskrattar åt eller vice versa. Undrar vad majoriteten av de minderåriga tycker om Kangaroo Jack? Filmen är ju ämnad för de mindre, men frågan är om det då verkligen är passande med en scen där Jerry O´Connell får en vass kniv tryckt emot halsen och hotas till döden?

Kangaroo Jack
Regi: David McNally
2003