Filmens hemsida

2010-09-24

Det här kommer att bli en lite annorlunda recension jämfört med vad man är van vid från Fanatisk Film. Detta beror på att det som just nu recenseras är en kortfilm på runt 12 minuter och om man skulle dissekera handlingen till någon form resumé skulle det inte finnas mycket kvar att överaskas av när man väl ser filmen. Den bygger på händelser kring ett antal olösta mord och bisarra mord i North Carolina och jag tycker vi kan nöja oss med det!

"rått och brutalt"

Hur mycket som är helt sant och hur mycket som är spekulation är naturligtvis lika svårt som vanligt att sia om och frågan är om det är särskilt intressant egentligen? Det som är intressant med filmen är snarare hur den är gjord, vilka tekniska aspekter som är väl utförda och hur historien berättas. På alla dessa punkter få den mer än väl godkänt, det är inte bara ytterligare en ihophaffsad amatörproduktion utan en med ganska goda produktionsvärden. Skådespelarna är bra även om det inte har så mycket att jobba med i den komprimerade historien. Effektmässigt ser det rent av strålande ut och även om det inte är något så där otroligt häpnadsväckande som händer är det helt klart vackert att skåda effekten när skådespelarnas ögon förvandlas till exempel.

Historien som sådan är det heller inget fel på, men eftersom filmen är så pass kort finns det ingen tid att bygga upp någon spänning. Jag är dock av den fulla övertygelsen att det skulle ha varit möjligt om bara filmen hade varit längre. Det märks att det finns kompetens inte bara framför, men även bakom kameran.

Tja, vad ska man säga mera då? Det känns som om allt jag hittills skrivit är mina slutsatser efter att ha sett filmen och att det inte finns mer att tillägga utom möjligen själva morden då. De är av en sådan natur att dess offer är väldigt ovanliga på film eftersom det handlar om barn. Visserligen har vi fått se någon form av eskalering av just detta ämne de senaste åren, men det är fortfarande så pass ovanligt att man inte kan rå för att man höjer på ögonbrynen. Det är riktigt rått och brutalt här och om det är det enda man är ute efter har man definitivt fått sitt lystmäte tillfredställt!

Kill Devil Hill
Regi: Robert ”Ace” Jordan
2010