Arthur är en brittiskfödd romare som krigar för fred och allas frihet. Vid sin sida har han sina riddare, fruktade ryttare från ryssland, som tränats till krigare från ung ålder.
Han och hans riddare har precis tjänat rom i de 15 år som krävts av dem och ska få sina fribrev, sina biljetter hem. Självklart måste de utföra ett sista uppdrag innan de blir fria män; att evakuera påvens gudson, vars familj bor norr om det område romarna har kontroll över. Arthur och hans män måste inte bara ge sig in på fientligt territorium, utan också konfrontera saxerna som har invaderat de norra delarna av de brittiska öarna.

2004-08-01

Det känns ju knappast som en slump att den här filmen kommer just nu. Den ligger helt rätt i det politiska klimatet i USA. Det är det gamla vanliga: krigets förbrödrande effekter, det civiliserade samhället som hotas av vildarna och svekfulla makthavare.

Filmskaparna gör anspråk på att berätta den sanna historien om Arthur men när man ser filmen känns det inte så, inte ens om man anstränger sig för att faktiskt tro på den. Istället känns det som ännu en saga med platta karaktärer och en handling som följer mall 1A. Visst är det bitvis lite spännande och visst är det storslaget, med fantastiska landskap, men det är också bitvis ganska segt när man försöker göra relationerna mellan karaktärerna intressantare, men det känns liksom inte som att filmskaparna var riktigt intresserade av den biten, för det är först i stridsscenerna som filmen får liv.

Detta är en film med en hel del poserande och lite for mycket transportsträckor som, tyvärr inte ens används till något vettigt men samtidigt är striderna riktigt snygga och jag kommer på mig själv med att tycka att det är riktigt spännande ibland.

Så här i efterhand kan jag säga att detta inte är en film som kommer hamna i min samling men jag tycker nog att den är värd att se i alla fall. Om än bara en gång.

Tobias Eggeby

King Arthur