En efter en faller invånarna i den lilla staden offer för vampyrer och blir därigenom själva smittade. Det finns dock en handfull personer som lyckas överleva och dessutom sätta sig upp mot och bekämpa dem. Under jakten på ledarvampyren tvingas de se på när en efter en av deras närmaste vänner och familj faller offer för de blodtörstiga nattliga varelserna.

2006-01-29

Inte alls tokigt faktiskt! Självklart ska man inte jämföra med vampyrfilm med megabudget men för att i princip inte ha kostat nånting har man väldigt stor behållning per satsad krona så att säga. Det är smetigt och blodigt – förbannat blodigt rent ut sagt och det ser faktiskt väldigt bra ut. Man har klarat att göra en nästan regelrätt splatter film utan att det för den skull blir så där fånigt som det så ofta blir. Visserligen finns där heller ingen klassisk erotisk vampyratmosfär, men det är väl å andra sidan inte meningen heller.

Skådespelarna funkar helt klart över förväntan utan att för den skull vara några virtuoser på det de gör. De kanske heller inte haft så där mycket att jobba med då karaktärsutvecklig inte står i centrum direkt. Inget fel i det då man ändå förstår vem som är vem och vad som formar dem att jaga ledarvampyren. Man behöver helt enkelt inte vara så ambitiös när det gäller den här typen av underhållningssplatter! Det är en film med en början och ett slut och söker man underliggande tolkningar letar man på fel ställe.

Något som kanske blir lite tröttsamt i längden är allt springande i filmen. Vampyrer på jakt efter blod som springer snabbare än i den här filmen har jag nog aldrig skådat. Jag hade dock stört mig mer på det om det varit en regelrätt vampyrrulle, här funkar det trots allt ganska bra som spänningshöjare. Musiken, som visserligen känns ganska vanlig i den här typen av undergroundsplatter, passa bra ihop med dessa scener. Det är hårdrock som gäller men som gammal hårdrockare måste jag säga att den här musiken är bra mycket bättre än den högst mediokra musik som brukar användas i sammanhanget.

Vill du se en extremt blodig vampyrhistoria som alla inte redan har sett ska du definitivt se den här!

Leif Jonkers Darkness
Regi: Leif Jonker