Little Nicky har växt upp i helvetet med sin far (Djävulen) och sina två onda bröder. Då bröderna bestämmer sig för att bege sig upp på jorden och skapa kaos så hänger deras pappas liv på en skör tråd. Hans lakejer tvingas skicka upp Little Nicky till människorna för att stoppa bröderna och rädda sin härskare. Det visar sig vara en svår uppgift för Little Nicky som, trots att han är djävulens son, inte har mycket ondska inom sig. Snart inser Little Nicky att han inte kan bekämpa sina syskon med just ondska, utan han får istället förlita sig på sina goda, tidigare dolda krafter.

2004-11-10

Jag gillar filmer med Adam Sandler i huvudrollen skarpt! Han har varit mästerlig i Happy Gilmore, The Waterboy och Billy Madison. Även Mr. Deeds var en trevlig bekantskap. Frågan var om denna helvetiska komedi skulle vara lika bra?

Svaret på frågan visade sig bli: Nej. Framförallt så känns manuset väldigt, väldigt tveksamt. Känns som man bara har krafsat ihop en hyfsad idé och sedan utfört allting halvhjärtat. Det här är inte heller lika roligt som vanligt. Adam Sandler är väl helt okej (även om han har en väldigt knasig roll här), men Little Nicky bjuder inte på lika mycket skratt som i andra filmer som mannen i fråga medverkat i. Dessutom så är scenerna i det som ska föreställa helvetet alldeles för skruvade och udda, gorillor med djävulshorn och vitmaskerade män med tuttar på huvudet kan jag gott vara utan.

I slutskedet dyker några karaktärer från tidigare Adam Sandler-filmer upp. Chubbs Peterson (Carl Wheaters) återser man i himmelen. Det visar sig att han har blivit danslärare, men trots det så har han användning av kommentaren: "It´s all in the hips." För er som inte vet så dog han p.g.a. en alligator i den underbara komedin Happy Gilmore där han var golftränare. En annan välkänd filur som ses under några sekunder är den skrikiga åskådaren från The Waterboy. Han gapar som vanligt om att slita av ett huvud eller så. För mig som är lite utav ett Sandler-fan känns det här himla roligt. Även Ozzy Osbourne har en liten roll, som sig själv.

Godkänt, men den sämsta Adam Sandler-filmen hittills.

Little Nicky
Regi: Steven Brill