Entomologen Jim Conrad (Eric Lutes) bestämmer sig för att lämna sitt labb i Los Angeles för första gången på tre år och bege sig till Alaska för en avkopplande fiskesemester. Men hans tid i Alaskas vackra natur blir allt annat än avkopplande. Väl där, så nappar inte fisken. Dessutom hittar den lokale polischefen (Mitch Pileggi) ett barskrapat människolik. Det visar sig att den närbelägna vulkanen höjt temperaturen i områdets marker och på så sätt fått fiskarna att försvinna, men samtidigt så har hettan fått någonting annat att massföröka sig. Jim undersöker liket och upptäcker till sin fasa att det lilla samhället inte har ett problem att ta itu med, utan miljontals!

2005-03-06

Insektsfilmer brukar inte vara särskilt kvalitativa. Marabunta är inget undantag. Faktum är att det här är måste vara en av de sämsta Tv-filmerna som gjorts. Visst, stundtals är filmen faktiskt hyfsat underhållande (framkallar ett småleende) – men det beror på dess usla kvalité, vilket trots allt inte kan beräknas som något positivt i längden.

Specialeffekterna är värdelösa. Eller åtminstone dåliga, för i jämförelse med myggfilmen Mosquito så framstår de som smått fantastiska. Förutom själva dataeffekterna så har man också både filmat riktiga myror och använt sig av plastmyror(!). Detta medför vissa problem. Som i scenen där helikopterföraren plötsligt blir attackerad. Vi får först se hur massvis av myror (dataeffekt) trippar in i helikoptern och förbereder sig för att gå till attack. Här väljer man att klippa, d.v.s. byta kameravinkel, och nu får vi istället en närbild på helikopterföraren som börjar skrika av panik och desperat försöker borsta av sig alla myror, som är tre till antalet. Filmskaparna har med andra ord, i denna efterföljande scen, valt att placera ut gigantiska plastmyror på helikopterförarens kläder istället för att ha fortsatt att tagit hjälp av datorn. Att använda sig att två olika sorters specialeffekter (plastmyror är också en effekt…) i vartannat klipp blir här bara soppa. Det ser verkligen inte bra ut!

Filmen saknar självdistans. Det märks framförallt på skådespeleriet. Trion Eric Lutes, Julia Campbell och Mitch Pileggis (känd som ”Skinner” i Tv-serien Arkiv X) inlevelse är total! Man får känslan av att de faktiskt tror att det här är en riktig höjdarfilm. Visst, skådespelarna ska ha en eloge för att de till synes ger allt i respektive roller, men det blir ändå bara patetiskt och löjligt då allt annat i produktionen stinker!

Marabunta är proppfull med skrattretande scener. Huvudpersonerna försöker bl.a. rädda sina egna liv genom att skjuta ihjäl myrorna med ett hagelgevär. Jo, ni hörde rätt! Myrorna springer i princip lika fort som en moped. Jo, det är sant! Skådespelarna Eric Lutes och Julia Campbell får dessutom rejäla problem, ur deras synvinkel sett, då de blir omringade av miljontals köttätande myror på en strandremsa som byggt bo i allt intilliggande trämaterial. Hur ska de komma därifrån? Tittaren sitter naturligtvis och gallskriker framför Tv:n (eller skulle åtminstone ha gjort det om det här hade varit en film att engagera sig i) och kan inte förstå varför de inte tar ett steg ut i vattnet där de är i säkerhet. Men tydligen så vill de hellre bli uppätna ä n att bli blöt upp till knäna. Att de sedan hittar en kanot några meter därifrån och lyckas paddla iväg får tittarens (eller åtminstone min) bägare att rinna över. För ni förstår väl själva vilket material kanoten var tillverkat av?

En B-film som är utom allt hopp, trots engagerade skådespelare.

Marabunta
Aka: Legion Of Fire: Killer Ants!