Den unga kvinnan Rita (Laura Harring) färdas i en limousin mitt i natten på en ödslig väg i Los Angeles. Mot dem åker en annan bil snabbt. De krockar och passagerarna dör, alla förutom Rita, som lyckas krypa iväg med minnesförlust. Ungefär samtidigt anländer den glada och naiva kvinnan Betty (Naomi Watts) till drömmarnas stad där hon skall söka efter lyckan genom att provspela för en roll i filmbranschen, som visar sig vara fylld med skumma typer. Betty och Rita möts av en slump och båda två blir snart vänner. De börjar rota i Ritas tidigare liv, eftersom hon efter olyckan inte minns vem hon är eller vart hon skulle. Ju mer de trevar omkring i labyrinterna i hennes förflutna, desto mer skrämmande saker finner de. En berättelse som vi sällan tidigare skådat öppnas upp framför oss och snart dras vi in i en värld där gränsen mellan dröm och verklighet sakta men säkert suddas ut.

2007-08-05

Mulholland Drive är enligt mig en utav de bästa filmer som skapats på senare år. Den är fylld med symbolik, intensiv spänning, ångest, kärlek, mystik och dramatik. Rent visuellt är det här en helt underbar upplevelse. Lynch vet exakt vad han sysslar med och här har han nått perfektion. Något jag gillar är att man kan se filmen om och om igen och för varje gång så hittar man något nytt som man tidigare inte lagt märke till. Själv älskar jag den dystra stämningen som finns där under hela filmens gång. Detta byggs upp med hjälp av rök, dimma, långsamma, mystiska kameraåkningarna och röda långa draperier i bakgrunden i många av filmens scener.

Huvudstoryn i Mulholland Drive är inte svår att förstå, men det som gör det hela svårförståelig för många är att den balanserar på en lina mellan dröm och verklighet där sjuka karaktärer och udda dialoger spelar stor roll. Mycket symbolik dyker upp här och där också. Lynch lägger mästerligt ut väldigt mycket detaljer som pusslas ihop i och med filmens gång; för vissa som ser den klarnar det upp och för andra så skapar det bara mer förvirringar.

Angelo Badalamentis underbara musik går inte att missa heller. Tillsammans med de snuskigt vackra kameraåkningarna och det konstnärliga djupet skapar Badalamentis musik en underbar känsla och atmosfär som inte många andra filmer har.

Skådespeleriet är, liksom allt annat, perfekt. Det går inte att beskriva på något annat sätt. Jag tycker att dialogerna och sättet som skådespelarna agerar på i sina roller är några utav sakerna som utgör en väldigt stor del i filmen. Det är inte som något annat ni har sett eller hört i en film tidigare, det kan jag nästan lova er. Hela rolllistans skådespelare briljerar och det känns som att de verkligen har engagerat sig i att gestalta sina karaktärer så bra som möjligt.

Hade jag kunnat ge den här filmen 1000 av 1000 i betyg så hade jag gjort det. Mulholland Drive är en magisk film och ett måste i filmsamlingen. Konst när den är som bäst helt enkelt.

Viktor Padellaro

Mulholland Drive