The Necro Files
Regi: Matt Jaissle
1997

Seattle plågas av en kannibalistisk våldtäktsman. Två poliser utreder fallet och under våldsamma omständigheter dör den misstänkte. Flera månader senare utför en satanistisk kult en rit på kyrkogården där denna våldsverkare blivit begravd och han återförs till livet. Hans instinkter sitter kvar i medvetandet och han beger sig åter igen ut på våldtäktsturné. Samtidigt ångrar sig några av satanisterna och försöker ställa allt tillrätta genom att åkalla en annan demon…

2005-07-28

Verkar det rörigt? Verkar det fånigt? Jag påstår att svaret är ja på bägge frågorna och att det egentligen är ganska onödigt att befatta sig med den här filmen. Men vill man trots allt göra det finns det faktiskt ett par positiva saker att nämna. Makeup effekterna ser faktiskt rätt bra ut nästan hela tiden och även om manuset är riktigt fånigt så kopplas ändå de många parallellhandlingarna samman till slut.

Tyvärr är filmen inte en realistisk, ens på vykort och det är kanske, tillsammans med de usla skådisarna, filmens svagaste del. Jag menar, jag har sett bättre skådisar på cornflakes paket än i den här filmen. Zombien som springer runt halva filmen med sitt enorma organ hängande ut genom byxorna är mer skratt retande än något annat. Men det är inte allt för vanligt att man får se våldtäktszombies så det får man väl ge ett extra plus för. Ett stort plus får man också ge till filmens längd som ligger nånstans strax över 72 minuter, mycket längre tid hade man nog inte orkat.

Filmen skriker amatörfilm lång väg och det faktum att filmen ser ut som den är filmad med en vanlig videokamera förhöjer detta ytterliggare. Missförstå mig inte nu, det kan vara en positiv poäng att göra på det viset, då det ofta, åtminstone i lågbudgetproduktioner, får illusionen av att hamna närmare verkligheten. Jag upplever det till exempel som positivt i filmens första scen där vi får se mördaren, iklädd mask, ge sig på sitt offer. Det känns nästan som om det vore på riktigt och att mördaren själv valt att filma sin gärning. Tyvärr funkar det bara under denna scen och jag undrar förresten om det hakkors som sitter mellan ögonen på denna mask är en medveten koppling till allas vår Charles Manson som ju har ett sånt tatuerat på samma ställe?

En annorlunda, men usel film, innehållande allt från zombieporr till polisbrutalitet.

------------------------------------------