Ringu 0
Aka: Ringu 0 – Birthday
Regi: Noiro Tsuruta
2000

Här skildras bakgrundshistorien till hur Sadako kom att bli det hon blev. Vi får följa med en ung, blyg och tillbakadragen Sadako. Hon har psykiska problem och ser ständigt syner. För att råda bot på detta ansluter hon sig till ett teatersällskap och det tycks till en början faktisk hjälpa. Samtidigt utreder en reporter hennes mystiska och psykiskt begåvade mamma och börjar också mer och mer att intressera för Sadako. När reportern anländer till universitetsområdet gör hon det mitt i en serie mystiska dödsfall bland teatermedlemmarna, något som Sadako får skulden för, först i smyg bakom hennes rygg men sedan allt mer öppet. Men är verkligen Sadako ansvarig för händelserna eller finns det något annat, betydligt ondare väsen i bakgrunden?

2005-02-08

Kanske den mest intressanta filmen i serien, inte för att den är mest välgjord eller spännande, utan för att den känns mest komplett och inte lämnar så många frågor kvar hos tittaren. Trots detta omkullkastar den en del av det man trodde sig veta och uppfinner hjulet på nytt så att säga - för det är väl ingen som har missat att det här är en prequel? Dvs. en film som utspelar sig före själva historien som tar sin början i ringu. Personligen älskar jag såna filmer eftersom det alltid är mycket intressant att se hur de får ihop det. Ibland glömmer manusförfattarna tydligen bort en del viktig information och man skapar en något paradoxal film.

Tempot i den här filmen är helt klart lägst av de tre men har man nått så här långt i serien kan man rimligtvis inte tycka att det är något problem. Själv har jag ju tidigare hävdat att det snarare bör anser som en förstärkning av spänningen än som någon form av nackdel. Som vanligt höjs tempot framåt slutet och när de revolutionerande svaren börjar komma är tempot faktiskt riktigt högt. Pga. den långa uppbyggnadsprocessen klarar filmen det och fortsätter vara spännande i alla fall – och så vill man ju veta svaren naturligtvis!

Till skillnad från de båda andra filmerna får vi här följa Sadako’s uppväxt och bakgrundshistorien till hur hon hamnade i brunnen. Så långt är allt frid och fröjd men varför gör reportern ett reportage om Sadako? Det är ett smart sätt att berätta historien på och olika personer kan på detta sätt ge sin syn och sina minnen av Sadako till tittaren men tyvärr verkar man ha glömt bort motivet.

Sadako tycks inte ha haft en lätt barndom minsann och hon ser ständigt syner. Det är kul att man istället för att göra henne till ett monster, som hon framställts i de tidigare filmerna, återger henne som en svag individ med många problem, ett offer för omständigheterna nästan. Folk är elaka och mystiska saker tycks hända runt omkring henne, mystiska saker som hon i alla fall själv hävdar inte kommer från henne.

Allt detta får sin förklaring i filmens slutskede och jag försäkrar att det är värt att lägga ned 1 timme och 45 minuter på sökandet efter dem.

------------------------------------------