Handlingen utspelar sig i norra Italien under andra världskrigets slutskede. Fyra högt uppsatta fascister kidnappar ett par dussin ungdomar och för dem till ett isolerat palats. Redan från början klargör de att de tänker utnyttja ungdomarna till fullo för att själva få utlopp för sina perversa lustar. Med finns också några medelålders damer som ska berätta sina erotiska historier om förnedring, bajs och tortyr för dem. Våldtäkt, mord och avföring kantar fascisternas väg till sexuell njutning.

Pasolini själv blev mördad strax efter den här filmen och vissa menar att hans död har något samband med filmen medan andra menar att hans död hade helt andra orsaker. I vilket fall som helst kan man inte förneka att det här är en mycket stark film och inget man ser på fredagskvällen tillsammans med tjejen. Den är baserad på en pjäs av den ökände Markis De Sade så den full av perversioner och hat.

Man fångas redan från början av de verklighetstrogna miljöerna och den realistiska historien. Även om man ännu inte riktigt vet vart den är på väg så förstår man snart att man konfronteras med något utöver det vanliga. En alldeles utomordentligt sjuk historia framställd på ett nästan dokumentärt sätt. Pasolinis iakttagande kalla kamera gör sig ständigt påmind och det förstärks ytterligare med utmärkt skådespeleri. Framför allt förhållandet mellan de fyra herrarna och slavarna är mycket bra.

De fyra har alla olika perversioner, men alla tycker de om att förödmjuka och förnedra på de allra värsta sätt. Det sker ofta fysikt men även hela tiden via mental terror. Slavarna måste underkasta sig sina herrars minsta vink annars blir de dödade. Döden är emellertid en befrielse som inte kan tillåtas och ungdomarna inser snart att deras situation är helt hopplös.

120 days of Sodom är bland det mest chockerande och vidrigaste jag någonsin har sett och jag njöt i fulla drag hela tiden. Kort sagt, ett mästerverk!

Saló or the 120 days of Sodom
Regi: Pier Paolo Pasolini