Samhain
Regi: Cristian Viel
2005

Två amerikanska campare blir brutalt mördade i Irlands skogar. Några dagar senare, under den irländska högtiden Samhain, kommer ytterligare några amerikaner, denna gång är det universitetsstudenter som kommer till området för att studera uråldriga legender om druider och annat som hör trakten till. Vad de inte vet är att i en gammal övergiven gruva strax intill deras boende finns en blodtörstig inavlad klan som börjar döda dem en efter en.

2005-04-17

Till att börja med så anser jag att den här filmen led av det som många nya filmer i genren tycks lida av, man verkar helt enkelt inte kunnat bestämma sig för vad man vill göra. Öppningsscenen vittnar om att man visserligen kommer att bjudas på en amatörmässigt gjord rulle, men ändå skojig och klichéfylld och det menar jag i positiv bemärkelse. Ett par klipp senare har man valt att använda tarmar och annat trevligt(?) som helt tillbakavisar de tidigare slasheringredienserna. När så denna ”teaser” är över och filmen börjar på riktigt känns det som om man verkligen hittat de sämsta skådisarna man kan hitta. Vissa utmärker sig visserligen lite mer än andra, som t.ex. Ginger Lynn Allen och Jenna Jameson. Ironiskt nog har båda dessa skådespelare en bakgrund i porrbranschen. Förutom dessa kan även Bobbie Phillips nämnas i sammanhanget och hon har dessutom en av de stora rollerna som Karen Douglas.

Historien är inte särskilt originell men ändå underhållande och man tycks ha lånat en hel del från andra. Ibland får man intrycket av att de drivs ganska friskt med dessa förebilder men ibland, som i fallet Halloween, verkar det som en hyllning. Man har till och med skapat en ny liten halloweenfilmssnutt som en film i filmen – mycket underhållande måste jag säga. Mycket är dessutom lånat från denna film även om miljön snarare för tankarna till lägerfilmer som Friday the 13th och Madman.

Sam Raimi får sig också en känga i filmens dialog. Man påstår att han sålt sig till kommersialismen och därigenom lämnat ”den rena vägen”. Om sanningshalten i detta uttalande kan man naturligtvis ha sina egna personliga åsikter men själva referensen som sådan har en viss humor över sig. Likaså kan man ha olika åsikter om den ”stöld” som görs från Scream, men jag tycker det funkar rätt bra här och jag stör mig inte på det alls faktiskt.

Slutligen en kommentar angående en av grundhistorierna då, den om det inavel som lever i trakten och som mördar amerikanerna en efter en. H.P. Lovecraft har inte fått någon credit i filmen, men denna del tycks vara så tydligt inspirerad av hans berättelse (the lurking fear) att jag tycker att man borde ha nämnt detta mer tydligt på något sätt.

En kul film, framförallt för Halloweenfantasten!

------------------------------------------