Savage Streets
Regi: Danny Steinmann
1984
Action / Horror / Drama

Denna gripande berättelse berättar historien om Brenda (Linda Blair), en hård högskolejänta, som spenderar sina kvällar med att dricka persikokonjak tillsammans med sina lika hårda vänner. En natt gör de misstaget att vara tillsammans med gänget som kallar sig ”Scars”. Ledaren av gänget blir rasande när Brenda nobbar honom och tänker inte låta henne komma undan med det. Han våldtar och misshandlar Brendas dövstumma lillasyster Heather. När Brenda får nys om vad som hänt, svär hon på att hämnas på dem som bär ansvaret för vad som har hänt.

2005-09-07

Den här filmen har allt! Slagsmål, otäcka ansiktsuttryck på de elaka killarna, våld, omoral, dåligt språk, en massa hysteriskt roliga dialoger, en stark våldtäktsscen, cat fight. Musiken är trevlig med en upplyftande 80-tals känsla och filmen är långt ifrån platt. Slutet är dock en liten besvikelse, fast det levererar det som var meningen att det skulle hända. De som gillar exploatering måste se den här rullen, den är riktigt bra och bör inte missas.

Den här filmen måste ha de absolut bästa och värsta dialogerna som visats på duken. Linda Blair är fantastisk, en uppsluppen blandning av skimrande näsborrar och ovårdat språk. Våldtäktsscenen är riktigt grym, med tanke på att flickan inte ens kan skrika efter hjälp. Våldet är kanske inte så värst hårt men tillräckligt för att chocka den lite mera känsliga skaran av tittare.

Linnea Quigley är perfekt i rollen som den dövstumma flickan och ger oss en utmärkt tolkning av hur det skulle kunna vara att ha sådana problem och vara hjälplös i vissa lägen. Linda Blair har jag alltid tyckt om dvs. i vuxenroll, inte när hon var liten. Hon är långt ifrån att vara en perfekt skådis men här tycker jag att hon har fått en roll som passar henne, där verkligen hennes ansikte kommer till sin rätt med sin mördarblick.

John Vernon är underbar som rektorn på skolan, han stjäl varje scen han är med i vare sig det är en replik som “Du har en snygg kropp” till “ Gå och knulla ett isberg”.

Generellt sätt kan man saga så här: om du enbart vill se skolgäng fajtas då ska du checka in class of 1999, för klassrumsdansning försök med Fame, är det hämnd du är ute efter så titta på Death wish filmerna och slutligen för upphetsning kan du ta till en porrfilm. Vill du ha allt detta och lite till så är Savage Street den perfekta rullen för dig.

------------------------------------------