Sound of music
Regi: Robert Wise
1965
Drama/Musikal

Maria (Julie Andrews) är en nunna som ofta inte lyder order, hon gör lite som hon vill och abbedissan (Peggy Wood) ser en möjlighet för henne att komma bort från klostret ett tag. För att hon ska tänka över om hon verkligen vill vara nunna. Abbedissan har svarat på ett brev där de behöver en guvernant som ska ta hand om 7 barn. Maria beger sej till familjen Von Trapps hem. Där lever kaptenen (Christopher Plummer) lever ensam med sina barn och inget blir sej likt efter Marias ankomst. Hon har svårt även här att lyda kaptenens order, barnen som har haft många avverkade guvernanter ser Maria som bara en i smeten. De hittar på en massa bus så hon ska lämna dem, men inget biter på Maria. Hon tänker inte lämna dem i sticket utan kommer på hur hon ska komma bättre överens med barnen genom att lära dem att sjunga och ha kul, något de inte ha upplevt på länge.

Det här är en mycket bra film, ett riktigt mästerverk i mina ögon. Den har allt, äkta kärlek som man ser växa fram, en stolt pappa, barn som gör vad som helst för att få sin pappas uppmärksamhet och sist men inte minst får man ju inte glömma bort den underbara musiken som framförs i hela filmen.

Första mötet mellan Maria och kaptenen blev inte riktigt som han hade tänkt sej, för Maria var ju inte som alla de andra guvernanterna som hade varit där tidigare. Hon var ung, sprallig, sa och gjorde som hon ville. Kaptenen var väldigt strikt med sina grejor, när barnen skulle infinna sej så tog han fram en visselpipa, kändes nästan som han tog hand om sina soldater. Barnen gick nerför trappan i ett led och ställde sej framför Maria och presenterade sej när kaptenen visslade deras egen ton, alla hade olika toner. Maria ville inte alls veta av visselpipan och tyckte det var riktigt hemskt att kaptenen använde den. Barnen var väldigt duktiga när deras pappa var i närheten, men så fort han var borta så började de att vända sej emot Maria för att göra allt de kunde för att bli av med henne.

Maria gav inte upp utan ändrade taktik för att komma barnen närmare, hon började sjunga och lära barnen att uppskatta musiken igen. För när deras mamma dog blev kaptenen som en annan människa och förbjöd musik i deras liv. Maria började lära barnen att sjunga medan kaptenen var iväg på en resa. Han blev rasande när han kom hem och fick höra musik i huset igen. Maria lämnade huset, fast innan så berättade hon allt om barnen och deras påhitt just för att de älskade sin pappa och ville ha hans uppmärksamhet, sedan åkte hon tillbaka till klostret.

Barnen saknade henne och gick för att träffa Maria, efter ett tag kom hon tillbaka till dem och då mer och mer började det växa fram en kärlek mellan henne och kaptenen. De gifter sej och åker på bröllopsresa, när de kommer tillbaka så hänger det en nazi flagga över deras dörr och kriget är otroligt nära. Kaptenen blir inkallad men bryr sej inte om det, utan försöker att fly med familjen från Österrike. De ska också i samma veva ställa upp i Salzburg festivalen för att sjunga. Vill du veta hur det går, uppmanar jag dej att se den, du kommer inte att bli besviken. En otroligt fantastisk film, en som man bör se. Man njuter av både filmen och all den underbara musiken.

------------------------------------------