I denna tv-serie får vi följa olika människors liv före och under och efter det att stormen har dragit förbi. Det är Ulla och Bernt, ett äldre par som lever i sin egna lilla bubbla. Anna som ska iväg med Lottakåren på övning, det är i alla fall vad hon säger till sin man Mats och sina barn. Karin och Maj-Britt som bor grannar, kommer inte alls överens och gör livet surt för varandra på de mest löjliga sätt. Vi får också följa Alex, (som är son till Anna och Mats) och hur han har det i skolan och hemma.

2011-04-04

Den här tv-serien snubblade jag liksom på kan man säga, jag älskar katastroffilmer, så det var kanske därför jag kände att jag måste se den här. Jag är överlycklig att jag såg den, den fångade mig verkligen och höll mig engagerad från början till slut.

Jag tyckte speciellt om uppdelningen av de 3 delarna:
Lugnet före stormen… I stormens våld… Efter stormen

Lugnet före stormen: Här får vi följa de olika familjerna i deras vardag och bekymmer, deras lycka och ångest på ett mycket bra sätt. Jag tycker att de har byggt upp karaktärerna fullkomligt lysande och man blir sugen på att följa med och veta mer om dem.

I stormens våld: Här får vi följa med och känna hur det skulle vara att faktiskt vara en av dem som fastnar i stormens våld och inte komma undan den. Där timmar känns som evighet och där man hungrar efter hjälp, att någon ska hitta en och att man kan bli räddad. Hur man ska vara stark när man bara vill gömma sig i ett hörn tills det hela är över. Hur olikheter kan komma att hjälpa varandra för att hitta lösningar och även vänskap som träder fram.

Efter stormen: Här har stormen dragit vidare och allt är över men det är nu de stora prövningarna börjar med känslor och ork för att ta hand om allt elände såsom ens hem, familj och vänskap. Man hjälper varandra att röja upp och skallgång ordnas för att hitta de människor som fortfarande inte har kommit hem.

Detta är en mycket gripande serie, kanske inte så mycket katastrof som jag trodde det skulle vara men vad gör det när man fick så mycket annat att bita sig fast vid. Strålande skådespeleri och bra manus och ypperlig musik. En återkommande låt var: Leva nu med sångerskan Maia Hirasawa, makalöst bra text som gjorde att jag tyckte stämningen blev otroligt stark och höjde den mycket. Trots en massa elände och sorg så älskar jag slutet, så otroligt känslosamt och fint och jag kunde inte hålla tillbaka mina tårar.

Stormen
Regi: Calle Östlund
2009