Taboo
Regi: Max Makowski
2002

Några personer samlas för att spela ett spel med sexuella undertoner. Deltagarna tar ett varsitt slumpvist utvalt kort där det står en fråga som ska besvaras med ”Ja” eller ”Nej”. Frågorna är i stil med: ”Skulle du kunna ha sex med en främling” eller ”Kan du tänka dig att ligga med en minderårig”? Man svarar anonymt och efter att korten blandats så får var och en läsa upp vad någon annan, eller en själv, svarat. Ett år senare, på Nyårsafton, träffas vännerna(?) åter. Spelet från förra året visar sig än en gång stå i centrum då någon ur sällskapet börjar mörda p.g.a. vad de andra skrev som svar på frågekorten.

2004-12-04

Rörig mordhistoria som växer i efterhand, d.v.s. att den går från att vara dålig till godkänd. Innehåller en drastisk vändning som i mångt och mycket påminner om den som skådades i ungdomsthrillern Gossip, kallad Skvaller på svenska. Som tittare anade man, ungefär efter halva speltiden, vartåt det lutade.

Har hittat den här filmen under kategorin ”Skräck” på några ställen. Jag skulle inte klassa Taboo som en skräckfilm, förmodligen så skulle inte många göra det. Det här är en thriller, inget annat – dock en billig sådan En oerfaren regissör har fått lite pengar till sitt förfogande och lyckats samla ihop några halvdanna skådisar och sedan rafsat ihop en medioker historia. Utan filmens överraskningsmoment så hade det här blivit underkänt.

Flera av skådespelarna känner man igen från diverse ungdomsfilmer. Kändast, men enligt mig inte bäst, är naturligtvis Nick Stahl. Härom året såg vi honom få hjälp av muskelberget Arnold Schwarzenegger i lyckade Terminator 3: Rise Of The Machines. Trots det så verkar han inte fått något särskilt anbud om att ställa upp i någon storfilm eftersom att han valt att medverka i den här billiga soppan. Men jag är inte överraskad.

Taboo får godkänt. Den kan inte få ett bättre omdöme eftersom produktionen känns, och är billig. Kvalitén saknas helt enkelt. Ska man se Taboo så är det för att den är lite annorlunda. Kan ändå beskrivas med en axelryckning.

------------------------------------------