Recensions-exet sponsrat av

1898 hittar en envis gruvarbetare – Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) slutligen en silverådra och påbörjar på så sätt sin väg mot rikedomen och makten. Några år senare har han slagit sig in i oljebranschen och med ett bestämt mål i sikte växer både hans förmögenhet och makt i takt med att han finner nya fyndigheter. När han så får tips om var han kan köpa billig mark, som med största sannolikhet innehåller stora mängder av det svarta guldet, beger han sig ditåt med planer om att köpa marken så billigt som möjligt. Här stöter han för första gången på Eli (Paul Dano), en religiös fanatiker som vill att Daniel Ska donera femtusen dollar till hans kyrka. Överenskommelser görs men det viktigaste är ändå att affärerna ska blomstra och vem som helst kan offras för profitens skull.

2008-05-25

Intresset för filmen infinner sig nästan omgående och att de första minuterarna sker helt utan dialog bidrar definitivt till denna spänning. Då det är en ganska lång film är det förklarigt att tempot är ganska lågt, jag tycker förvisso inte att det gör något då skådespeleriet hållet väldigt hög klass reden från inledningen. Till stor del är det här Daniel Day-Lewis film och han tilldelades också en Oscarsstatyett för sin insats. Det är inte svårt att förstå när det dessutom är så att han blir bättre och bättre ju längre in i filmen vi kommer. Om detta har med, att hans galenskap blir mer och mer påtaglig, att göra kan man givetvis spekulera kring men jag skulle helt klart vilja påstå att så är fallet. Han blir mer lättretlig, tål inte att någon säger till honom vad han ska göra, går sina egna vägar, men gör ändå uppoffringar och förnedrar sig själv för att affärerna ska blomstra.

Nu är det förvisso inte bara Daniel Day-Lewis som är bra, även om han blomstrar. Hans motpart – Eli, gestaltas också med bravur av Paul Dano (som för övrigt också gör den mindre rollen som Elis bror, han som säljer hemligheten om de oljerika landområdena till Daniel). Det är intressant att följa deras maktspel, där den ena står för religiös fanatism och nästan framstår som en profet, som kanske inte alltid är så äkta som Eli själv vill påskina, och den andra för kommersialism, även om Daniel till en början vill påskina sina familjevärderingar för allmänheten. Ingen av den försitter chansen att förödmjuka den andra när en sådan situation uppstår och även om de är varandras motpoler är de båda idealister för sin sak och lika giriga, fast på olika sätt.

Ska man då gå bortom skådespeleri och karaktärer är det oundvikligt att nämna miljöerna, som känns helt trovärdiga och bidrar i stor utsträckning till realismen, och även om det mesta av filmen utspelar i Kalifornien är den faktiskt inspelad i Texas. Det var tydligen omöjligt att hitta miljöer i Kalifornien som såg ut som… Kalifornien, varvid man valde Marfa i Texas istället. Dessutom hyrde man in omkring femton procent av den lilla stadens befolkning som statister i filmen. Men inte bara traditionella statistroller är besatta av amatörer, en del riktigt stora roller, såsom Daniels tioåriga son H.W. är också amatörspelade. Intressant är också att det här faktiskt var inspelningsplatsen för en annan oljefilmsproduktion en gång i tiden, nämligen Jätten (Giant) från 1956 som för övrigt blev James Deans tredje och sista film.

Så… Vill du se en synnerligen välspelad och välproducerad film om galenskap och makt, paranoida och girighet, avancemang och förfall ska du definitivt se denna!

There Will Be Blood
Regi: Paul Thomas Anderson