They Nest
Regi: Ellroy Elkayem
2000

Boston läkaren Ben Cahill (Thomas Calabro) tvingas ta ledigt från sitt jobb då det är uppenbart att han lider av alkoholproblem. Ben bestämmer sig för att bege sig till huset på Orrs Island (utanför Maine) som han och exfrun köpte för ett tag sedan. Öborna tar inte direkt emot honom med öppna armar, faktum är att Ben hamnar i bråk med en av dem. Samtidigt inträffar märkliga dödsfall på ön. Varje offer ser ut att ha dött en naturlig död, men samtliga har insektsbett på sina kroppar. Kackerlackorna som Ben hittar i kylskåpet visar sig bara vara toppen på ett isberg…

2004-11-08

Inte direkt första gången man sätter sig ner i soffan för att titta på en skräckfilm/thriller där små, vidriga insekter står i centrum. Här handlar det om kackerlackor (filmen heter just Kackerlackorna på svenska), ett djur som man tidigare stiftat bekantskap i Mimic och dess uppföljare. Här är de dock mer "naturliga", i den bägge sistnämnda filmerna så både betedde de sig och såg ut som människor, vilket de alltså inte gör här.

Filmen utspelar sig som sagt i Maine. Att låta en film av denna sort utspela sig i en liten fiskeby där allting är kallt, grått och rått känns en smula underligt. Frågan man ställer sig är om det verkligen finns kackerlackor i dessa trakter? För mig så hade placeringen av ohyran känts mera korrekt om man t.ex. stött på dem på i närheten av en byggnadsarbetsplats eller ett kloaksystem. Det här är dock ingenting som på något vis ligger filmen till last. Personligen så älskar jag det amerikanska klimat som går att skåda här.

Filmen är gjord för Tv. Det brukar oftast innebära att de inte blir särskilt otäckt, They Nest är inget undantag. Men det här är ändå en välspelad och småspännande historia. Skönt att för en gångs skull få slippa störande moment som svordomar, onödigt våld och fåniga tonårsskämt. Dessutom går det inte att klaga på specialeffekterna, som består av de animerade kackerlackorna.

Skådespelarna finns det inte så mycket att orda om. De saknar den klass och karisma som kännetecknar de stora Hollywoodnamnen, men man känner ändå en viss sympati för dem. Helt klart bättre än majoriteten när det gäller Tv-filmer.

Gillar man insektsfilmer med betoning på skräck så är They Nest ett alternativ. Inte direkt skrämmande, men relativt välgjord för att vara en Tv-produktion och innehåller schysta specialeffekter.

------------------------------------------