To Wong Foo Thanks for Everything, Julie Newmar
Regi: Beeban Kidron
1995

Efter att Vida Boheme (Patrick Swayze) och Noxeema Jackson (Wesley Snipes) vinner en dragqueentävling och deras pris är att få åka till Hollywood, blir de övertalade till att ta med sig en oerfaren ”dragprinsessa” Chi Chi (John Leguizamo). De hyr en gammal sliten Cadillac och beger sig mot L.A. men deras bil går sönder utanför den lilla staden Thingumabobville mitt ute i ödemarken. Med deras slagfärdighet och ett oändligt förråd av bländande kostymer, förvandlar de den lilla staden och dess invånare som finns där, ända tills den böghatande Sheriffen Dollard (Chris Penn) hittar dem.

2005-09-17

Historien är varm och trevlig med ett budskap som är enormt stort. Filmen hoppar runt lite hit och dit som många kan se som en nackdel och man får inte så mycket detaljer runt de andra karaktärerna som bl.a. Carol Ann och Bobby Lee. Hade man fått det hade det blivit mer helhet och mera djup. Annars är den rolig och har ett ”gör en god gärning” budskap som är upplyftande. Det förekommer en hel del andra skådisar fast med mindre viktiga roller, men som gör filmen till vad den är.

Jag tittade medan Patrick Swayze förvandlade sig själv till Ms Vida Boheme och genom resten av filmens gång studerade jag hans karaktär i alla hans olika utstyrslar – kompletterande med matchande hattar, skor och handskar. Man fattade inte riktigt att det var Patrick under allt det där, men som sagt gör han ett underbart jobb. Jag tycker att Patrick Swayze var strålande. För en manlig skådis att tro han verkligen är en kvinna i själ och kropp är ett stort förpliktigande och han gjorde det genom hela filmens gång. Noxeema och Chi Chi Rodriguez är verkligen typiska ”RuPauls” i filmen men Vida är verkligen en ”kvinna”. Det var underhållande från början till slutet.
Stan är gammal och det ser nästan ut som det var filmat i svartvitt ända tills Vida och Noxeema hittar en massa 60 tals kläder på vinden i affären, då förvandlas stan till ett dekorerat mästerverk. Jag älskade verkligen uppvaknandet av den lilla staden som förvandlades av de ”goda feerna”.

Leguizamo skiner som den lilla latinoflickan Chi Chi som lever farligt och försöker desperat att passa in, på hennes egna speciella sätt. Han själ hela showen, inte illa med tanke på vilka som medverkar: Robin Williams, Stockard Channing, Blythe Danner, Melinda Dillon, Arliss Howard och givetvis den ståtliga Julie Newmar. Swayze är den med klass som inte förglömmer sitt rätta jag, Wesleys roll snuddar vid en karikatyr, men han håller i så det inte går över till att bli farsartat och löjligt. Alla 3 gör ett bra jobb med detta ekivok och svåra material.
Att få med Stockard Channing var en fullkomligt lysande ide, hon är som alltid, underbar att se på i action. Hon gör ett fantastiskt jobb som den lilla stadens misshandlade hustru.

Ville bara avsluta med att säga att jag känner den här filmen under en annan titel - vilket är ”High Heels”

------------------------------------------