The Village
Regi: M Night Shyamalan
2004

I en isolerad dal, omgiven av tät skog ligger en by. Denna by är en idyllisk plats, byggd av en skara människor som dragit sig undan städernas våld, rån, mord och skräck. De lever ett enkelt liv, producerar själva den mat de behöver, driver sin egen skola och har till och med ett litet "parlament", kallat de äldstes råd. Det finns bara en sak som stör friden. I skogarna runt byn bor rovlystna varelser som dras till färgen rött och undviker färgen gult. Det råder dock en sorts fred mellan byn och dessa varelser. Byborna håller sig innanför byns gränser och varelserna utanför. Byn ger dem offergåvor, tänder lyktor längs med gränsen och har vakttorn, bara för säkerhets skull. Så en dag hittar barnen ett brutalt slaktat djur utanför skolan. Har någon av de varelserna, de man inte nämner, varit inne i byn? Ryktena och rädslan går inte att stoppa. Varför skulle de bryta freden? Var det verkligen de som lämnade kadavret där? Och så en kväll hörs varningsklockorna. De man inte nämner är i byn.

2004-09-05

Ivy Walker är blind men inte handikappad. Hon kan hela byn utantill. Hon vet precis var hon är och vart hon är på väg. Hon hjälper till att se efter byns barn och eftersom hennes far är byns lärare, att hålla ordning kring skolan. När Noah Percy (Adrien Brody), byidioten, knappt mer än ett barn i en mans kropp, slår de yngre i klassen är det hon som tar tag i det.

Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) är tystlåten men ordentlig. Han ser till byns bästa och ber om att få lämna byn, färdas till städerna, för att införskaffa nya mediciner då de gamla är slut. Han har även rekordet i den lek pojkarna leker ibland; man ställer sig på en stubbe, precis utanför gränsen till byn, med ryggen mot skogen och sen gäller det att våga stå kvar så länge som möjligt, fast skogen är full av kusliga ljud.

Mannen bakom filmer som "The Sixth Sense" och "Unbreakable", M. Night Shyamalan, har gjort ännu en thriller och precis som hans tidigare filmer, om man bortser från "Signs", är denna väldigt bra. Fotot är helt fantastiskt och driver berättelsen framåt, skapar stämningar, ger ledtrådar eller förvirrar. Detta är inte en berättelse där allt är serverat från början. Det är inte ens en fartfylld film, oftast. Den handlar om rädsla och om kärlek, om att fly och att ta konfrontation.

Detta är inte bara en thriller om rädslan för det som finns utanför utan även en kärlekshistoria, en berättelse om hur kärleken kan vara en ofantlig drivkraft, starkare än rädslan till och med. För samtidigt som berättelsen växer och blir mer komplicerad, samtidigt som historien svänger och vänder går kärlekshistorein som en röd tråd genom filmen.

Det här är inte en film man blir mörkrädd av och den innehåller ytterst få rena skrämseleffekter. Istället har den en stämning och berättas på ett sådant sätt att man känner bybornas rädsla. Det handlar ofta om interaktion mellan människor, om rykten och om längtan efter att vara trygg.

Tobias Eggeby

------------------------------------------