En ung tjej dras mellan sin pappas kultur och hennes egen önskan om att få stå på egna ben och göra vad hon själv vill. Nazil (Sara Sommerfeld) och Mahin (Aminah Al-Fakin) är två tonåringar som växer upp i Sverige under uppsikt av deras Iranske pappa, Abbas (Said Oveissi). Abbas är stolt över att vara Iranier och försöker ingjuta sin dotter att respektera deras kultur, men Nazil och Mahin känner sig mera bekväma med Sveriges förhållandevis avslappnande kultur. Abbas tycker att det är hög tid för sina döttrar att gifta sig, så han bjuder hem två Iranier som han har tänkt ska gifta sig med hans döttrar. För Nazil är det Hamid (Rafael Edholm) som gäller, hennes egen kusin och för Mahin är det Hassan (Sunil Munshi) som gäller. Hamid äger en videobutik och han erbjuder Nazil ett jobb hon inte kan missa för hon behöver pengar så hon kan ta motorcykelskörkort som hon drömmer om. Strax därefter börjar hon träffa Johan (Alexander Skarsgård). Abbas är vansinnig och saken blir inte bättre när hon förklarar för honom varför hon inte vill ha nått med Hamid att göra.

2004-05-20

Underbara prestationer i en välskriven och en aning naiv komedi/drama. Utmärkt ny trend i Svensk filmvärld att fokusera sig på sådan film och dess sammanstötningar mellan olika kulturer.

Vingar av glas var en av de bästa svenska filmer det här året. Den är rolig, sorglig, upplyftande, förkrossande. Precis som Jalla! Jalla! är detta en film som kretsar kring arrangerade äktenskap, men de båda filmerna behandlar ämnet helt olika. Vingar av glas är den bättre filmen av de båda därför att den tar upp en allvarlig synvinkel av att vara en svensk tonåring med invandrarföräldrar. Fantastisk djuphet i filmen och mer brytning.

Alexander Skarsgård är en underbar skådis som bara växer och växer, det märks att han har gener från sin pappa Stellan Skarsgård. Sara Sommerfeld gör Nazli utomordentligt bra och passar strålande in på karaktären. Den bästa skådisen är helt klart Said Oveissi som är helt fantastisk som Nazils pappa, varje scen med honom är en njutning att se.

Så vad kan man säga? Filmen är antagligen gjord för ungdomar. Det handlar om ett problem i Sveriges samhälle, ett mer vanligt problem än vad många kanske tror. För att förmedla budskapet har regissören Reza Bagher fyllt ut handlingen med en del värmande humoristiska inslag och typiskt svenska tonårsföreteelser för att hålla engagemanget vid liv genom hela filmen. De flesta skådisarna har man aldrig hört talas om innan, men de gör alla underbara insatser, var kom alla ifrån egentligen?

Vingar Av Glas
Regi: Reza Bagher
2000