Polisen hittar en hängd flicka på en vind och vad som först verkar som ett självmord visar sig snart vara ett mord och inredningen drar genast igång. Snart hittar de ett styckat lik i bagageutrymmet på en bil och de förstår att det är en mördare som troligen kommer att mörda igen som de har att göra med. Kommisarie Silvestri dras in i en mörk härva med unga flickor på en katolsk skola som är inblandade i prostitution. Till sin hjälp har Silvestri åklagaren Vittoria och det gäller för dem att lyckas få fast i mördaren innan fler människor faller offer för hans grymhet. Till slut lyckas polisen få reda på hur mördaren ser ut och det visar sig att det är en motorcykelåkande, läderklädd galning med en köttyxa han inte tvekar att använda sig av som de har att göra med...

2007-08-05

För några månader sen såg jag regissör Dallamanos föregångare till den här filmen, "What Have You Done to Solange?". Jag tyckte att det var en fantastisk film och jag trodde därför att han skulle få det svårt att toppa den med den här. Det visade sig att han skulle lyckas med att göra en film som var ännu bättre.

Atmosfären påminner lite om Fulci's gialli; det är en mörk värld vi lever i, där de mest oskyldiga faller offer för ett sjukt sinne. Jag uppskattar att Dallamano vågar ta upp (vad jag antar) ett ämne som på den tiden måste vart kontroversiellt i Italien, och bygga en story kring det. Det är en otäck film med extremt välskriven plot som innehåller många spänningsmoment. Här får vi allt från en bil/motorcykeljakt till en katt-och-råttalek i ett underjordiskt garage. Även om det är en rätt så "standard" giallo så känns den på något sätt unik, då regissören låter det tidigare nämnda ämnet genomsyra filmen.

Soundtracket av Stelvio Cipriani är fullständigt lysande och fotot är, precis som i Dallamanos tidigare giallo, vackert. Filmen blir aldrig seg utan storyn har nog många "red herrings" för att hålla spänningen uppe konstant. Morden i filmen är grafiska för att vara en giallo, blodet sprutar på ganska friskt i vissa scener. Jag kan inte släppa hur bra den här filmen är och jag råder alla ni som inte sett den att genast kolla upp den!

David Larsson

What Have They Done to Your Daughters?
Regi: Massimo Dallamano