Chris Finn (Desmond Harrington) är på väg till en intervju angående ett jobb och kör genom bergen i West Virginia. Han är lite stressad och eftersom det finns något på vägen som han inte kan köra över, bestämmer han sig för att ta en annan väg som verkar vara helt övergiven. Helt utan förvarning krockar han med en annan bil som står mitt på vägen, han stöter också på en grupp vänner som är ute på en fortvandrings resa. Två stannar vid bilen medan resten går efter hjälp, det enda de hittar är en varslande stuga mitt i skogen, vilken tillhör en trio kannibalistiska människor, fruktansvärt vanställda och som nu har fått nys om de nya offren som har varit i deras hus.

2005-09-30

Den här filmen fungerar på många plan, bra skådisar, sammanhängande handling som inte drar efter, underbar makeup och man påverkas visuellt. Spänningen i filmen är perfekt, jag kände faktiskt att mitt hjärta pumpade lite fortare och det är ju bra i sådana här sammanhang.

Specialeffekterna på de vanställda männen var riktigt bra. Deras sätt att röra på sig var väldigt
otäckt, även deras gångstil och deras grymtanden. Men långt ifrån överdrivet gjort så du slipper att skratta, tack och lov för det. Skulle de stå framför mig skulle då jag springa så fort jag kunde det kan jag lova.

Jag gillade verkligen en del av de tidiga redigeringarna i filmen av Rob Schmidt som låter skräcken och chocken att komma med en briljant noggrannhet. Gillade även att han visade de vanställda männen sparsamt genom hela filmen, de bitar vi få se av dem är ruggiga. I den här filmen har man valt att visa mer av själva jakten för att chocka än att visa en massa gore, vilket jag tycker, i detta fall, är ett utmärkt val. Jag var särdeles förtjust över de våldinslag som fanns och de var riktigt bra genomförda. De groteska männen är råa och väldigt hjärtlösa, de bryr sig inte om människor ett dugg. Deras metoder när de ska döda är primitiva men effektiva. En av mina favoritscener innehåller en båge, en pil och ett öga… trevligt!

Jeremy Sisto och Desmond Harrington var riktigt bra och även alla de andra skådisarna gjorde ett schyst jobb. Med tanke på att det är en skräckfilm så är det ju extra plus att skådisarna verkligen är bra, i alla fall enligt mig. Eliza Dushku är fantastisk i sin roll som den starka kvinnan hon spelar. Hon agerar med allt hon har och det syns verkligen, scenen när hon tas tillbaka till stugan och blir bunden i sängen är riktigt bra. Fast att bli jagade kanske inte är så svårt att spela, man behöver ju bara springa, skrika, ramla, springa, skrika osv.

Vad är värre än att bli jagad genom skogen med en motorsåg av läderansiktet i motorsågsmassakern? Vad säger du om tre stycken?!

Det bästa testet:
Sätt på en skräckfilm men sätt inte på ljudet, om filmen är otäck eller ens en gnutta till att vara spännande så är det uppriktigt en väldigt bra genomförd regi. De flesta, eller rent utsagt kanske alla, verkar lita sig väldigt mycket på ljudeffekterna för att skapa momenten med spänningar. Ni kan ju alltid testa och se om ni tycker det funkar.

Wrong Turn
Regi: Rob Schmidt
2003